EN omsorgsfullt karvad liten leksaksbil i trä. Här känner man igen det första embryot till ur-Saaben.
Vi tittar in hos General motor advanced styling center 1956. Här jobbar man för fullt vad som skal komma ut 1958. Redan här ser man att man ville ha en delad bakruta på Corvetten. Den detaljen sparade man dock till 1963.
Några år senare i samma studio, närmare bestämt november 1964. Det gällde att illa kvickt ta fram en bil att konkurrera med Ford Mustang. Projekt XP-836 kallades här på Panther men döptes senare om till det med välkända Camaro
XP-92 daterar sig från 1959 och var en i raden av många stylingövningar hos GM. Oftast befann den sig i Pontiacs studio men ibland byggdes den om hos Buick.
Pontiac XP-765 från 1963, en fastbackvariant som dock aldrig såg dagens ljus. I övrigt sitter konturerna för 1965 års modell till största delen på plats.
Småbilprojekt från Rootes, Apex kallades den här och är faktiskt första steget mot Hillman Imp.
Daimler DN250 var ett försök att göra en lite enklare Daimler baserad på Vauxhall Cresta. Så här långt kom man med den idén,
Vad som däremot blev av är ju den här nästan färdiga fullskalemodellen. Lite småfix kvar av vad som då kallades Road-Rover, senare Range-Rover
Fiat 123/E1 var ett av flera spår som mynnade ut i 124 och 128. Just den här varianten där man tänkt sig sätta motorn back fick däremot åka till Frankrike för att bli Simca 1000.
Hur designar man en stridsvagn? Jo i stort sett på samma sätt som en bil. Skisser blir teckningar som blir ritningar. Modeller byggs och vinnande bidrag blir en fullskalemodell och så vidare. Vi är hos Landsverk i Landskrona 1948. Till vänster Stridsvagn m/42 och till höger en modell av en tilltänkt ersättare. Den kallades Lansen men kom aldrig ut från den här studion.