Porsche har använts i flera länder, 911 Targa inte så ofta
Nederländska Rijkspolitie hade dom dock ända in på 90-talet för trafikövervakning
Rijkspolitie är en del av gendarmeriet i Nederländerna. PÅ sextiotalet började dom använda 356 cabriolet. Porsche var snälla nog att bygga en extra serie 1966 åt dom.
Tyska polisen använde sig såklart också av 356 cabriolet
Så även det Österrikiska gendarmeriet - men ser det inte lite väl kallt ut?
Svenska polisen köpte totalt in 1200 Volkswagens till verksamheten. Några av dom var öppna och användes mest för trafikdirigering och liknande uppgifter
Tidig polisbubbla från 1948. Hebmüller byggde dessa kübelwagens åt militärpolisen i det fortfarande ockuperade Tyskland.
DKW polistourer från 1953
Det franska gendarmeriet hade en hel del häftiga fordon i sin flotta förr. Som Citroën SM, Renault Alpine och Citroën Mehari.
Ut på havspatrull med Amphicar.
I Colombia körde polisen Ferrari 348TS spyder. Fas dom hade bara en. Det rörde sig om ett beslagtaget fordon som istället för att skrota det sattes i tjänst.
Stolta polistjejer med sina nya MGA i Lancashire 1957. MGB kom också att användas flitigt främst på motorvägspatrullering.
Daimler SP250 var en exklusiv polisbil. Men med den varvvilliga V8:an på 145 hästar under huven körde den ikapp det mesta 1961.
Triumph TR4 i uniform. Det var ju bra PR att sälja in sina bilar - och sportbilar, till polisen.
För Worlds Fair i New York 1939 åkte poliserna som hade i uppgift upprätthålla ordningen på jättearrangemanget omkring i speciella Fordar. Det var fyrdörrars öppna convertible sedans av fjolårsmodell.
Ohio state patrol åkte Mercury cabriolet på fyrtiotalet.
Ford Sunliner 1957 från Ohio state patrol
Sveriges första polisbil 1913 . Scania-Vabis med uppsutten trupp.
Här kommer Australiens första polisbil - en T-ford från 1911 och platsen är Perth, West Australia.
T-Ford i Springfield, Massachusetts 1916
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.