Carl behövde nog besöka optikern. Vindrutan på hans Mini 1000 Pickup såg närmast fabriksny ut. Visserligen en mindre snygg och icke original blåtonad ovankant men inga stenskott och knappt en repa. Först på förarplatsen uppenbarade sig problemet, glasskivorna i den laminerade rutan verkade ha separerat från varandra. Tänk att försöka titta genom två par glasögon där något smetat ett tjockt lager vaselin mellan glasen så förstår du dilemmat.
Att hitta en vindruta till en 50 år gammal bil kan ibland vara svårt men Veterania i Söderköping hade en nytillverkad utan toning från finska Jaakko-Tuote på lager. Veterania säger att de kan få fram vindrutor till så gott som alla serieproducerade bilar som byggts efter andra världskriget.
De senaste 30 år har nästan alla tillverkare gått över till limmade vindrutor. För att demontera en sådan ruta krävs en speciell skärtråd eller vindrutekniv. Är man otålig är risken för sprickor dessutom stor. Att montera en sådan ruta kräver också speciallim, snabbt agerande och fingerfärdighet för att få installationen helt tät. På vissa äldre bilar användes butyltejp men Hundkojan har en klassisk gummilist vilket fortfarande kan göra jobbet tidsödande men är ändå enklare för nybörjaren.
Är man otålig är risken för sprickor dessutom stor.
Icke öppningsbara sidorutor kan enbart ha en gummilist. En sådan monteras i regel genom att listen först träs kring rutan och sedan läggs ett snöre eller elkabel runt listen. Vid montering trycks rutan mot karossen samtidigt som snöret försiktigt dras ut vilket får gummilisten att vika sig över karosskanten. Vissa vindrutor och bakrutor monteras på samma sätt men efteråt pressas dessutom någon form av låslist, klämlist eller dekorlist fast inuti gummilisten.
Hundkojans vindruta låses fast med en kromfärgad plastlist eller, som på Carls nyttobil, en svart gummilist. Listen har en speciell spetsig profil som passar in rutlistens spår.
Forsar det in vatten, finns det ingen mer ruta att uppbringa på norra halvklotet eller föredrar du helst arbeten som involverar slägga bör kanske ändå en professionell glasmästare kontaktas. De utmaningarna har vi inte här så nu kör vi!
Här är vad som krävs utöver rutan
Skippa skruvmejseln och välj i stället demonteringsverktyget falsben, ibland kallat fiskben, som är betydligt skonsammare mot listen. En smörkniv i plast fungerar men annars har närmaste Volvoaffären ett bra falsben med artikelnummer 9814071, ska inte kosta många tior.
Svårighetsgrad: 2/5
Med en hel del tålamod kan de flesta hemmaskruvare ge sig på en ruta med gummilist, är den däremot limmad bör en glasmästare starkt övervägas.
Material och verktyg: Vindruta, gummilist och eventuellt lås/kläm/dekorlist. Speciellt smörjmedel eller vanligt diskmedel, falsben, sugkopp, låslistverktyg och eventuellt en avdragare till torkararmarna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.