Nästa artikel
Rädda det som räddas kan - Lackförbättring med sprayburk
Fixa själv

Rädda det som räddas kan - Lackförbättring med sprayburk

Publicerad 2 februari 2021 (uppdaterad 27 januari 2023)
En sliten originallack kan föryngras ordentligt bara genom en ordentlig polering. Fula bättringar är inte lika enkelt. Bara att slipa ner och rulla in i lackboxen? Nej då!
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Klassiker, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Klassiker storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Så här långt går det att komma med bara några sprayburkar

Bättringslackering

Svårighetsgrad: 3/5
Material & verktyg: 
Cellulosa­förtunning, slippapper 600/800, formbar slipkloss, maskeringstejp, maskeringspapper, rubbing
• Grundfärg: Enkomponets rost-skyddsfärg och akrylfiller eller tvåkomponents epoxyprimer.
• Kulörfärg: Enkomponents baslack och tvåkomponents klarlack eller tvåkomponents topplack.
• Skarvförtunning/fadeoutförtunning.

De gulnade fälten i fronten visar tydligt var lackeringen bättrats någon gång för mycket länge sedan. Kanske matchade den nya färgen den gamla när den lades på, kanske tyckte man inte att det var så noga. Eller så är det något annat som har hänt. 

Den lilla Alfan var bara ute på vägarna i fem år innan den ställdes undan på grund av ett mindre tekniskt haveri, historien säger en bränd ventil. Ägaren påbörjade en reparation men kom aldrig i mål, bilen blev stående i sitt halländska garage i närmare 50 år. Reporna och bucklorna tillkom säkert under denna period.

För några år sedan befriades Spidern från sin långa garageexil, sattes ihop och renoverades mekaniskt. Lackeringen polerades men den rostfria karossen lämnades i övrigt orörd. 

Det tillverkades nästan 15 000 Alfa Romeo Giulietta Spider och överlevnadsgraden är ganska hög eftersom många exporterades till den amerikanska västkusten. Men väldigt få är så orörda som detta exemplar, de allra flesta har renoverats både en och två gånger. 

Med tanke på de många enskilda defekterna i lackeringen är en hellackering kanske det mest rationella men då skulle samtidigt en stor del av exemplarets särart gå förlorad. 

Istället riktar vi in oss på att bara förbättra lackeringen där det behövs, område för område. Vi tar hjälp av Daniel Westerholm som är professionell billackerare i grunden och arbetar på P. Kwasny, en av Europas största tillverkare av sprayburkar.

Daniel ska visa oss hur långt det går att komma med just några sprayburkar. De större gulnade partierna framstår som de största utmaningarna men vi är också nyfikna på hur man på bästa sätt lagar småskador. 

Vi använder oss av produkter från SprayMax-sortimentet och efter att Verktygsboden läst av originalkulören Bianco Spino blandar de till ett par burkar en- och tvåkomponentsfärger. Nu startar vi sprayburksrenoveringen! 

Sprayburk vs. färgspruta

”Det finns både för- och nackdelar med de båda metoderna. Ska du lackera mindre ytor eller bättringsmåla tycker jag sprayburken är betydligt smidigare. En färgspruta kräver att luften från kompressorn är mycket fint filtrerad för att slippa vatten, olja och andra föroreningar. Har du inte tillgång till en lackeringsbox måste du även täcka in hela lokalen noggrant för att inte ryka ner allt runt omkring med färg. En färgspruta ger däremot ett tjockare lager färg betydligt snabbare och blir mer ekonomisk på större partier. Men när det rör sig om mindre ytor där vi inte slipat ner till ren plåt behöver man inte samma tjocklek och då är en sprayburk betydligt smidigare.”

1. Kringliggande detaljer som mittgrill, lyktsargar och sidoblinkers demonteras omsorgsfullt. Vid den förra bättringslackeringen lät man samtliga delar sitta kvar vilket försvårade sliparbetet och i sin tur gav en dålig vidhäftning vilket syns tydligt runt toppen av grillen.

2. Daniel konstaterar att de gula partierna inte verkar vara enkomponentsfärg då cellulosaförtunningen inte löser upp den. Det finns både mildare och mer aggressiva förtunningar men vi väljer cellulosan då den effektivt tar bort tjärfläckar och limrester utan att skada lackeringen, om det är en tvåkomponentsfärg vill säga. 

3. Efter att samtliga partier gjorts grundligt rena är det dags för slipning. En konventionell slipkloss skulle ha svårt att följa Alfans böljande former och Daniel monterar 600-pappret på en skumgummibas som lättare följer ytan. ”Det finns ingen anledning att slipa grövre här, det är inga direkta skador utan vi ska bara matta ner den gula färgen”.

4. De senaste åren har det dykt upp flera riktigt bra budgetpapper men överlag kan kornstorleken variera kraftigt hos billigare slippapper. Om du ska slipa en yta som inte får bearbetas med grövre än 500-papper blir det problem om pappret även innehåller några 320-korn. Pappret avverkar visserligen effektivt och först kanske du inte ser reporna men de kommer att synas efter målningen. Ett grundtips är att satsa på kvalitetspapper, det sparar alltid mycket tid.

5. På partiet ovanför grillen finns tydligare skarvar mellan de olika färglagren och några stenskott har skapat mikroskopiska rostskador. För att skynda på slipprocessen väljer Daniel att plocka fram en oscillerande maskin som skonsamt tar bort färgen och rosten för att nå ner till en plåtren yta. Dammet avlägsnas sedan effektivt av den tillkopplade dammsugaren.

6. Områdena som gränsar mot den nya lackeringen rubbas med en silikonfri polercreme. ”Dels gör vi det för att få en ren yta, dels för att skapa mikroskopiska repor som ökar vidhäftningen för färgen. Här valde jag en liten oscillerande maskin som skonsamt rubbar upp ytan men det hade gått lika bra med en mikrofiberduk eller trassel.” säger Daniel.

7. Efter att det kringliggande området rubbats upp är det dags för den sista rengöringen inför lackering. En burk med silikonborttagare avlägsnar effektivt gamla vaxrester och lackerarens kanske allra värsta mardröm – silikon. 

8. Vid närmare inspektion visar det sig att de bägge grillhalvorna är mycket sköra och riskerar att gå sönder. Vi tar beslutet att låta dem sitta kvar och maskerar därefter noggrant. Med en tejpremsa på både karossen och huven tätas motorhuvsöppningen effektivt. Det klassiska länsnumret ska behållas och får därför en skyddande maskeringstejp ovanför sig. Närmast grillen viker Daniel upp maskeringstejpen för att få till en mjuk färgskarv. Denna flyttas sedan ett steg längre bort inför topplacken.

9. En sprayburk som är under 20 grader arbetar inte optimalt och det gäller att ge burken en lagom arbetstemperatur. Daniel hittar inget element att lägga burkarna på och stoppar istället ner dem i ett varmvattenbad med skyddande plastpåse.

10. ”Förr höll en sprayburk alltid lägre kvalitet än en färgspruta men nu finns det burkar som kan leverera ett lika bra resultat.” säger Daniel. ”De dåliga burkarna går visserligen fortfarande att köpa men en proffsburk skiljer sig på många plan. Det kraftigare ytterhöljet möjliggör ett högre tryck på insidan. Sedan är backventilen mer påkostad, den starkare fjädern stänger backventilen snabbare för att förhindra skvättande och munstycket är betydligt bättre.”

Det går att använda antingen en- eller tvåkomponentsgrund. Den klassiska rödfärgade enkomponentsfärgen i mitten är en renodlad rostskyddsprodukt som i efterhand måste förseglas med akrylfillern till vänster. Annars riskerar den att blöda igenom den vita topplacken vilket ger ett ljusrosa resultat. Fördelarna med enkomponentsfärgen är ett något lägre pris och att den har en hållbarhet på 5-10 år.

Epoxyprimern till höger är en tvåkomponentsfärg. Nackdelen är ett något högre pris och att den har en förbrukningstid på bara några dagar efter att härdaren aktiveras. Fördelen är att den står emot korrosion bra och isolerar genomslipningar väl. Dessutom behöver den inte förseglas innan den vita topplacken läggs på. Vi väljer tvåkomponentsgrunden.

11. ”Ett misstag som många nybörjare gör är att trycka löst på ventilen i tron att det ska komma en mindre mängd färg.” säger Daniel. ”Till skillnad från en färg­spruta går det inte att reglera mängden utan det är allt eller inget som gäller. Det är i regel svårare att konvertera en lackerare till att göra snygga sprayburksjobb. En gör-det-självare som inte arbetat med en spruta i större utsträckning har oftast lättare alla lära sig att måla bra med en sprayburk. Ett tips är att börja och avsluta lackeringen lite utanför maskeringen. Då riskerar man inte att skapa rinningar vid vändpunkterna.”

12. När grundfärgen torkat går vi på ytan med ett 800-papper. ”Det är ett bra avslutningspapper, det går oftast lika bra med ett 500 men med 800 är man alltid säker och du kan måla silver, svart eller andra känsliga kulörer utan risk för synliga repor.”

13. Felaktig kulörmatchning kan leda till huvudvärk. För att vara helt säkra läser Verktygsboden av originalkulören och sedan lackeras en testplåt för att jämföra med bilen, det ser ut att stämma. ”Vitt är skapligt enkelt medan gult är allra svårast att matcha, nästan alla gamla gula lacker är blyade och det går inte att återskapa idag. Ur en viss betraktningsvinkel och ett visst ljus går det att få till ett bra resultat men ställer du sedan bilen i garaget så ser du skillnaderna direkt. Fenomenet kallas metameri.” säger Daniel. Vi blandar upp två burkar med Bianco Spino, en tvåkomponent samt en  enkomponent med tillhörande tvåkomponents klarlack.

14. För att visa för- och nackdelarna med färgtyperna väljer Daniel att lackera fronten med enkomponents baslack och efterföljande tvåkomponents klarlack. Skärmen får enbart en tvåkomponents topplack.

”Det är kanske en nackdel att behöva köpa två produkter men får man inte fram en hundraprocentig färgmatchning kan det vara lättare att dimma ut en enkomponentsbas. En annan fördel är att den går att använda efter fem år på hyllan. Nackdelen är att den måste avslutas med en tvåkomponentsklarlack och inte täcker lika bra som en motsvarande tvåkomponentstopplack.”

15. På grund av färg- och temperaturskillnader är det svårt att säga exakt hur lång väntan som krävs innan klarlacken kan läggas på men en tumregel är när basen blivit matt. 

16. Det avslutande lackeringssteget är avgörande för att få till osynliga skarvar. Direkt efter att 2K klarlacken lagts på måste en skarvförtunning eller så kallad fadeoutförtunning sprayas på partiet mellan den gamla och nya lacken. ”Med den slätar man ut  färgkanten så den blir  mindre synlig. Vissa menar att man ska vänta en bra stund men jag har alltid båda burkarna på mig och sprayar på förtunningen direkt efter kulören för att dropparna inte ska hinna torka.”

17. Innan en tvåkomponentslack går att använda måste härdaren aktiveras med hjälp av aktiveringsstiftet i botten på burken. ”Det är fortfarande vanligt att kunder är ovetande om detta och vill reklamera burkar när färgen inte torkar.”

18. På vänster framskärm lägger Daniel några lager med tvåkomponentsfärgen. Direkt efter sista lagret sprayas skarvförtunning eller så kallad fadeoutförtunning på partiet mellan den gamla och nya lacken.

19. På höger skärm och front finns ytterligare några märken och stenskott. Första steget är att göra rent med silikonborttagare. Istället för att spraya direkt på skadorna sprayar vi ut lite färg i en kopp och tar hjälp av en tandpetare. ”De bättringspenslar man får med vid lackstift är sällan bra. Jag lägger istället en droppe längst ut på en tandpetare och börjar längst söder ut och jobbar mig uppåt.”  

20. Droppen ser kanske stor ut men sjunker in när den torkar. Vill man nå ett högre slutresultat slipas lagningen försiktigt ner när den torkat och poleras sedan jämn.

21. Efter att färgen härdat ger Lars Edwardsson karossen en lättare polering. Slutresultatet ser lika bra ut som om vi rullat in Alfan i lackeringsboxen. En sprayburk kommer aldrig ersätta sprutmålning helt men med rätt produkter och lite övning är den ett fullvärdigt alternativ för mindre skador.

Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Klassiker, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Klassiker storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.