Nästa artikel
Checklista: Ta fram veteranbilen inför säsongen
Guide

Checklista: Ta fram veteranbilen inför säsongen

Publicerad 5 april 2023 (uppdaterad 2024-04-13 18:47)
Efter en lång vinter är det dags att ta fram entusiastbilen ur gömmorna. Du har väl koll på allt inför säsongen?
Innehåll

Äntligen dags att väcka liv i entusiastbilen! På våren är det många som tar fram bilen ur garaget eller vinterförvaringen – och då finns det några viktiga saker du behöver kolla.

I den här guiden tipsar vi om det viktigaste, och det finns många fler smarta tips i den här artikeln som är exklusiv för våra prenumeranter och digitala Premium-medlemmar. Du kan enkelt bli medlem här.

Planerar du att köpa entusiastbil? Följ gärna vår guide till att köpa entusiastbil. Vill du köpa på auktion finns även den här guiden.

Ställ på och försäkra

Det första du kan göra är att ställa på bilen i Transportstyrelsens app om den varit avställd. 

Kolla också med försäkringsbolaget om bilens försäkring aktiveras automatiskt när det ställs på eller om du behöver sätta igång försäkringen manuellt. Du vill inte riskera att åka runt oförsäkrad.

Läs gärna vår guide till bästa entusiastbilsförsäkringen.

Foto: Jon Remmers

Serva och besiktiga

Om du överlåter service åt en verkstad, se till att boka i god tid – väntetiderna brukar vara mycket längre på våren när många vill ta ut sina bilar samtidigt.

Innan du besiktigar bilen är det smart att ta hjälp av någon som kollar om bromsljus, blinkers, strålkastare och belysningen på registreringsskylten fungerar. Det är vanliga missar på besiktningen som kan resultera i en ”tvåa” – underkänt resultat.

Läs mer om besiktningsregler och skattebefrielse för veteranbilar.

I dessa tider är det brist på många varor, och det gäller även tillbehör och delar till bilar som exempelvis däck. Tänk igenom tidigt om du behöver nya tillbehör eller däck så kanske du slipper vänta.

Kanske tvättade du bilen redan inför vinterförvaringen? Om inte, eller om den blivit nedsmutsad eller dammig – läs vår guide till hur du tvättar entusiastbilen på bästa sätt.

Gör en snabbkoll

Vissa saker kan du enkelt kolla själv på bilen utan att vänta på servicetid. Det gäller till exempel däckmönstret, lufttrycket, kupéfiltret, torkarbladen och spolarvätskenivån.

Andra småsaker som är nog så viktiga att komma ihåg är att kolla batteriet. Har du inte kunnat underhållsladda husbilen under vintern kan det vara helt urladdat. Om det inte fungerar att väcka liv i batteriet med en laddare behöver du köpa ett nytt.

Med underhållsladdare monterad i bilen riskerar du ingen fördröjning när du vill ge dig ut på spontantur. Läs mer här.

Ta ut torrbollar och annat som håller torrt i kupén under vintern. Leta efter spillning från möss och råttor.

Har bilen stått oanvänd väldigt länge har vi flera praktiska guider, bland annat här och här.

Foto: Simon Hamelius

Ta en provtur!

Nu är det dags för den roligaste biten, nämligen att provköra. Håll koll på vätskor som läcker och eventuella missljud. Är allt som det ska är det bara att njuta av säsongens första tur!

Det kan vara en bra idé att använda en GPS-spårare om bilen blir stulen. Läs mer om hur GPS-spårsändare till bilar fungerar här.

Vill du sätta igång säsongen med ett roligt projekt? Titta gärna in i vår sektion Fixa själv, där du hittar mängder av praktiska guider.

Är du nyfiken på att köpa entusiastbil – kolla in Klassikerguiden 2023 som du hittar på länken nedan.

KlassikerGuiden 2023

Klassikerguiden 2023 bjuder på 140 sidor köpråd och inspiration! Passar lika bra till seriösa köpare som däcksparkare och bildsamlare!

Innehåll:

Checklistan – kolla klassikern!
Allmänna råd och specifika tips inför  entusiastbils­köpet – att tänka efter före är inte så trist som det låter.

Volvo PV 444
Har fokus allt för länge varit på 544? Slå till på en 444 och få en klassiker som är mer ursprunglig och faktiskt mer prisvärd.

Saab Sonett
Den var främst avsedd för USA men allt fler exemplar letar sig tillbaka till Sverige. Ska du köpa?

Mercedes-Benz 190 W201 
Utmaningen var att bygga en mindre bil men med samma kvalitet, komfort och stil. Mercedes lyckades – en av 1980-talets mest intressanta bilar! 

Austin-Healey ”Big Healey”
Klassisk redan under sin livstid – vad finns kvar att upptäcka om den stora Healeyn? Massor, dessutom är det köpläge!

Chevrolet Caprice
Den sista stora Chevan som  såldes i större mängder i Sverige. Den syntes som taxi i Solna och trendbil på Södermalm. Dags att syna den som klassiker!

Så hittar du rätt försäkring
Entusiastförsäkringen är billigare, anpassad för klassiska bilar och bättre om något händer. Finns det någon hake? Vi reder ut villkoren!

Volvo 780 Bertone
Sveriges dyraste bil är inte längre lika dyr. Slå till på en Volvo i italiensk gåbortkostym innan det är för sent!

Saab Sport
Tre förgasare, tre cylindrar och inga ventiler. Behöver vi förklara mer varför du ska ha en Saab Sport?

Mercedes-Benz W124-serien
Exceptionell kvalitetskänsla men hur är resten? Mercedes-Benz alla 124-modeller hårdgranskas!

Alfa Romeo Giulia GT ”Bertone”
Alfa Romeo kunde kalla den lite vad som helst, hos entusiasterna är den mest känd som Bertone-Coupén.

Så stoppar du tjuven
Minska risken för stöld och se till ha ett försprång om det ändå händer!

Citroën Traction Avant
Trots att den tillverkades i 23 år var den fortfarande närapå modern när den lades ner. Så köper du en B11! 

Fiat 126
Litenheten till trots, 4,7 miljoner bilar på 28 år går inte att skoja bort!

VW Golf II
Du har sett Terminator  och Aliens, då vet du att uppföljaren kan vara bättre än originalet! Dags att slå till på Golftvåan!

Saab 900 OG
Den måste inte ha turbo eller sufflett. En Saab 900 är alltid speciell. Hög tid att hitta rätt exemplar!

Lotus Esprit
En supersportbil som fortfarande är möjlig att köpa till fyndpris. Vad kan gå fel? Vi berättar så du köper rätt bil!

Lancia Delta Integrale
Fyrhjulsdrift, turbo och 16-ventilersmotor. Men vågar du? Japp! Om du läser vår köpguide först. 

Indigo 3000
Köpguide på en modell som bara byggdes i ett 40-tal exemplar – varför det? För att vi inte kunde låta bli att forska mer i denna spännade historia!

Opel Rekord & Commodore
Opels snyggingar från 1970-talet är lätta att tycka om. Vill du ha en bussig familjesedan eller en tuff och snabb coupé?

Austin/Nash Metropolitan
Amerikanska linjer och europeiska mått, när Nash och BMC byggde bil tillsammans blev det rena formfesten!

T-Ford
En T-Ford har aldrig känts som ett fräschare klassikerval  än nu! Köp och kör – om du vågar!

Bilarna jag vägrade köpa
Det behövs inga rationella skäl för att köpa en klassiker, inte heller för att tacka nej och åka  hem igen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.