Nästa artikel
Konvertera veteranbil till elbil – så funkar det
Guide

Konvertera veteranbil till elbil – så funkar det

Publicerad 20 september 2023 (uppdaterad 2024-11-06 13:29)
Intresset för att köra vidare på eldrift med entusiastbilen ökar. Då finns det en hel del att tänka på. Här är experternas snabbguide till vad du ska tänka på när du gör om bensin- eller dieselbilen till en elbil.
Innehåll

Allt fler blir nyfikna på att fortsätta köra sin entusiastbil – men med eldrift i stället för en vanlig förbränningsmotor. Intresset för elkonvertering och tanken på att kunna hålla liv i sin hobbybil och njuta av den ljudlöst ökar.

Om det är ett bra miljöval är dock inte säkert och det finns dock en hel del att tänka på om du går i konverteringstankar. Här listar vi de viktigaste punkterna.

Konvertera själv eller med proffs?

Att byta drivlina i en bil är ingen enkel utmaning. Förutom att montera ut hela motorn och växellådan behöver de ersättas av ett lämpligt högvoltsbatteri och en elmotor. Det kräver experthjälp och är alltså inget som rekommenderas för den som inte är extremt kunnig.

Som tur är finns en del eldsjälar och företag som kan konvertera till eldrift. Företaget Sir M i Linköping, som vi besökt och som du kan läsa mer om här, är ett av flera exempel på företag som specialiserat sig på att konvertera veteranbilar till eldrift. Andra exempel är ELeven i Täby utanför Stockholm och Electric Vehicle Engineering i Förslöv.

Det finns också företag som säljer mer eller mindre färdiga kit till populära modeller. 

Biltillverkarnas egna ”veteranelbilar”

Några bilföretag har särskilda avdelningar för veteranbilar och historiska modeller, och de har i en del fall på eget bevåg lanserat eldrivna versioner. Ett av flera exempel är Renault som börjat sälja konverteringskit till modellerna Renault 4, Renault 5 och Twingo. Ett annat är Mini som erbjuder konvertering av den klassiska Hundkojan. 

Missa inte Klassikers äventyr med Mars II Electric, en elbil byggd redan 1968, som du kan läsa mer om här.

Klassikers projektbil, en Mars II Electric, är en elbil byggd redan 1968 i USA. Den togs in till Sverige av Vattenfall i experimentsyfte och är baserad på en Renault 10.

Grunderna: Så funkar en elbil

Det kan vara bra med en grundlig snabbgenomgång av hur en elbil egentligen fungerar och hur den skiljer sig från en bil med förbränningsmotor.

Elmotor och transmission

I stället för en vanlig förbränningsmotor använder sig elbilen av en elmotor. Vissa snabbare elbilar har dubbla elmotorer, en på varje axel, och blir därmed fyrhjulsdrivna. Elmotorn kan sitta fram eller bak och därmed göra bilen fram- eller bakhjulsdriven.

Någon klassisk växellåda som i konventionella förbränningsbilar behövs inte. Det hindrar inte vissa elbilar från att ändå ha en tvåstegad transmission för bättre effektivitet, men det är ganska ovanligt. I veteranbilar behålls dock ofta växellådan för att förenkla konverteringen.

Brittiska Electrogenic satsar på elkonverteringar av klassiska bilar med varumärket ”Powered by Electrogenic”.

Batteri och laddning

Högvoltsbatteriet är den viktigaste komponenten i en elbil, och även den dyraste och tyngsta. Det placeras helst längst ned i bilen för att sänka tyngdpunkten.

Batteriet tappar en del kapacitet över tid, särskilt om det snabbladdas ofta, och i riktigt varmt eller kallt väder presterar det inte på topp. Därför kan räckvidden bli kortare och laddtiderna längre under dessa förhållanden.

Tidigare användes blybatterier, men i dag är litiumjonbatterier betydligt bättre. Dessa kan laddas antingen med bilens inbyggda laddare, vilket brukar gå ganska långsamt, eller vid en snabbladdare.

Hur stort batteri behöver jag i veteranelbilen?

Kanske lite mindre än du tror! Batteriet är som sagt både stort och tungt, och kan du komma undan med en lägre kostnad och lägre tjänstevikt på bilen är det förstås bra. En entusiastbil körs sällan särskilt långt och du behöver förmodligen inte någon räckvidd på 70 mil i veteranbilen. Äldre bilar är mycket lättare än dagens och komponenter som hjulupphängningar, bromsar och hjul är inte konstruerade för tunga batterier. Ju mer batteri, desto mer måste byggas om. Och då blir bilen ännu tyngre...

Läs gärna vårt reportage om Sir M som konverterar till eldrift. Du behöver vara prenumerant eller digital Premium-medlem för att kunna läsa.

Det finns idag flera elkonverteringsproffs – ett exempel är Sir M i Linköping. Foto: Fredrik Nyblad

Behöver jag konvertera till eldrift?

Nej. Än så länge finns inga förslag om att helt förbjuda körning med förbränningsbilar på bordet, åtminstone inte på landsnivå. Vissa städer kan dock införa så kallade miljözoner där många bilar med förbränningsmotorer kommer vara förbjudna. De organisationer som finns som värnar om historiska fordon arbetar hela tiden aktivt för att klassiska bilar och motorcyklar ska undantas från regler som drabbar nyare fordon.

En entusiastbil används inte på samma sätt som en vardagsbil och att byta ut drivlinan är som sagt en stor operation och något som ändrar bilens karaktär och historik. Men för den som vill kunna fortsätta njuta av sin bil även om miljözonerna införs kan det vara smart att konvertera.

Vid sidan av elkonvertering har det också pratats en del om syntetiska bränslen eller e-bränslen i veteranbilsvärlden. E-bränsle är kemiskt identiskt med fossil bensin och kan därför användas även i många äldre motorer. Drivlinan behöver inte bytas ut och bilen behåller sin karaktär.

Till nackdelarna hör att e-bränsle fortfarande är på prototypstadiet och inte tillverkas i någon större skala. Tillverkningen är också mycket energiintensiv och ur ett livscykelperspektiv blir effektiviteten inte alls lika hög som med eldrift.

Du kan läsa en längre genomgång av e-bränslen och hur de fungerar här.

Vad kostar det att konvertera bilen till elbil?

Det är svårt att säga. Batteriet är en stor del av kostnaden och hur dyr konverteringen blir beror därför mycket på hur stort batteri du väljer. 

Företaget Sir M har tagit fram en grund till en ombyggnadssats där bilen får 15 mils räckvidd. Priset för komponenterna är 180 000 kronor och i det ingår elmotor, fem Tesla-batterimoduler, batteriernas styrsystem, laddare, ladduttag, kablage räknat på standardlängd, styrsystem och gaspedal. Det som saknas är adapter mellan elmotor och original växellåda – den är specifik för varje bilmodell.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.