Nästa artikel
Köpa klassisk sportbil i vår – här är 9 roliga val
Guide

Köpa klassisk sportbil i vår – här är 9 roliga val

Publicerad 2024-04-17 12:00 (uppdaterad 2024-04-17 15:10)
När snön smält undan infinner sig ofta ett starkt sug efter en klassisk sportbil. Här är några av de roligaste alternativen på kurviga sommarvägar – och punkterna du ska se upp med innan köpet.
Innehåll

Det finns mängder av roliga sportbilar att välja på för den som är ute efter en entusiastbil inför säsongen. Vissa har fallit i glömska medan andra ständigt återkommer på listor över de bästa körupplevelserna.

I den här guiden tipsar vi om några av alla alternativ som kan vara aktuella för dig som letar efter en sportbil som entusiastbil. Vi har också en separat guide med de bästa tipsen inför bilköpet oavsett vilken modell du ska titta på.

Detta är Klassiker

För dig som inte känner till Klassiker sedan tidigare kommer här en kort introduktion.

  • Klassiker är tidningen och sajten för dig som älskar att köra, fixa med och läsa om bilarna från förr. Tidningen grundades 2004 och har också podden Studio Klassiker och är delaktig i många bilträffar varje år, inte minst den uppskattade Frukostklubben.
  • OK-Förlaget som ger ut Klassiker ger även ut tidningarna Moped, Saab Cars Magazine och Volvo-Klassiker, samt ett antal specialutgåvor varje år med olika teman.
  • Klassikers sajt är en enorm kunskapsbank med köpguider och tips från våra entusiaster och läsare. Våra artiklar bjuder på både härlig inspiration, konkreta tips och praktiska guider för att göra livet med entusiastbilen enklare och roligare.
  • En del av vårt material behöver du vara prenumerant eller digital Premium-medlem för att komma åt. Klicka här för att komma igång!

Skriv gärna upp dig för vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad.

Mazda MX-5 Miata

En av de mest självklara modellerna på listan är Mazda MX-5. När sportbilen som koncept i princip var dödförklarat slog Mazda till med en rolig, fantasifull och lättillgänglig modell som snabbt blev superpopulär.

Med hög driftsäkerhet och relativt stort utbud lockar modellen många nya entusiaster varje år. Se upp för rost och kamremsbytet som ska göras minst var 10 000:e mil eller vart femte år.

Läs hela köpguiden här.

Lotus Elan

Det finns många engelska bilmodeller som utgjorde inspiration för Mazda när MX-5 togs fram. En av dem är Lotus Elan. Märket är ju känt för låg vikt och lilla Elan är inget undantag: 1971 års modell väger in på 790 kilo!

Första generationen Lotus Elan, som du kan läsa en köpguide om här, byggdes 1962–1973. Det finns också en framhjulsdriven Elan som lanserades 1989.

Läs hela köpguiden här.

MGA

Om vi går ännu längre tillbaka i tiden hittar vi klassiska MGA. Den är snygg, rolig att köra trots bara 80 hästkrafter och lätt att leva med. I Sverige finns cirka 550 bilar registrerade varav knappt 100 stycken är coupéer.

Om du är på jakt efter en MGA, försök hitta en med hel och ren interiör eftersom nytillverkade detaljer är dyra. Motorn är lättmekad men se upp med tidigare karosslagningar som gjorts på fel sätt.

Läs hela köpguiden här.

På samma tema som MGA finns bland andra Caterham Seven och Austin-Healey 100/3000. Läs våra köpguider genom att klicka på länkarna.

Mercedes SLK

Vi spolar fram klockan till 1990-talet och hittar Mercedes bidrag till roadsterfebern som rådde då. SLK är en riktig designikon som verkligen startade en trend i bilvärlden.

Även om styrning och chassi kanske inte är på samma nivå som för exempelvis Porsche Boxster är köregenskaperna fina på svepande landsvägar och det fällbara plåttaket gör definitivt sitt för upplevelsen.

Läs hela köpguiden här.

Ett annat tips är BMW 6-serie som du kan läsa en köpguide om här. Det finns även en separat köpguide för den speciella BMW 635 CSi.

Alfa Romeo Giulia GT

Det här är en riktig långkörare i klassikersammanhang som tillverkades i ett eller annat utförande mellan 1963 och 1976. Modellen kallas generellt sett för 105-serien eller Bertonecoupé.

Alfan är inte så skör som många kanske tror: konstruktionen är rejäl med skottsäker motor. Elfel förekommer och lyssna efter missljud från bakaxeln.

Läs hela köpguiden här.

Volvo P1800

Volvo då? Jo, det är många som drömmer om sportvagnen från Göteborg. Lättanvänd, överdimensionerad mekanik och trevligt insugsljud charmar ägarna.

Rost är den största fienden för Volvo P1800 så undersök exemplaret noga innan du slår till. Vilka punkter du ska kolla mer exakt kan du läsa här. De äldsta bilarna byggda hos Jensen står högst i kurs, men om det är din första 1800 kan det vara bättre att välja de lite senare årsmodellerna.

Läs hela köpguiden här.

På det svenska temat finns också JC Indigo 3000 – en minst sagt exotisk sportbil med rötter i Värmland, men med Volvoteknik under skalet. Läs köpguiden här.

Saab Sonett

Lågbyggda men högljudda Saab Sonett hade karaktär i överflöd – och det har den än i dag. Sonett II är befriande lätt i steget med direkt styrning och imponerande väghållning. Som köpare får du dock stå ut med lite ”hemslöjdskänsla” i vissa detaljer.

Läs hela köpguiden här.

Pontiac Fiero

En amerikansk sportbil? Jodå, en 1980-tals-Fiero är ett riktigt mittmotorfynd med detaljerna som många sportbilsköpare trånar efter: popupstrålkastare och kantig kilform.

Fiero ger löjligt mycket rolig bil för pengarna. Stryktåliga motorer, men V6:an är starkt beroende av rätt oljetryck. Fyrcylindriga bilar bör vara betydligt billigare än Fiero med sexa.

Läs hela köpguiden här.

Datsuns Z-modeller

Sist ut i vår guide är en pålitlig stilbildare på sin tid: Datsun 240Z, 260Z och 280Z. Coupémodellen gick rakt in i hjärtat på sportbilsköparna och var en viktig modell för märket.

Priserna för 240Z har skjutit i höjden men 280Z som är billigare kanske levererar mer komfort än sport. Många tycker 260Z är en bra kompromiss.

Läs hela köpguiden här.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.