I Sverige ersattes Volvo 164 av 264 1975. I USA fortsatte den att säljas ytterligare ett år med mängder av modifieringar. Nu ska en sådan 164 -75 skrotas i Pennsylvania.
I Klassiker nummer 3/2013 berättade vi om Volvo 164 av 1975 års modell – bilen som egentligen inte fanns. I Sverige och på de flesta andra marknader i världen ersattes 164 av nya 264 1975.
Anledningen till att gamlingen blev kvar i programmet på bland annat USA-marknaden var att V6-motorn i 264 inte hann bli avgascertifierad. Det intressanta är att sista årsmodellen av 164 modifierades på en rad punkter trots att nedläggningen var nära förestående.
Tesen att varje bilmodell är som bäst just när den ska läggas ner får stöd av Volvo 164; 1975 blev elhissar fram, automatlåda, radioantenn i vindrutan och luftkonditionering standard. ”It shows you’re too intelligent to buy a luxury car, and then pay extra to add the luxuries” skrev Volvo i annonserna.
Volvo-entusiasten Joe Lazenby i Carlisle, Pennsylvania har fått tag på ett mörkblått exemplar. Komplett och orörd – dock är den för rostig för att rädda resonerar Joe. Han tänker nu plocka isär bilen och sälja den bit för bit. Är du intresserad av delar mejla Joe så berättar han mer, han kan även hjälpa till med frakt till Sverige. Eventuellt har han ytterligare en 164 på gång hälsar han...
Anledningen till att gamlingen blev kvar i programmet på bland annat USA-marknaden var att V6-motorn i 264 inte hann bli avgascertifierad. Det intressanta är att sista årsmodellen av 164 modifierades på en rad punkter trots att nedläggningen var nära förestående.
Tesen att varje bilmodell är som bäst just när den ska läggas ner får stöd av Volvo 164; 1975 blev elhissar fram, automatlåda, radioantenn i vindrutan och luftkonditionering standard. ”It shows you’re too intelligent to buy a luxury car, and then pay extra to add the luxuries” skrev Volvo i annonserna.
Volvo-entusiasten Joe Lazenby i Carlisle, Pennsylvania har fått tag på ett mörkblått exemplar. Komplett och orörd – dock är den för rostig för att rädda resonerar Joe. Han tänker nu plocka isär bilen och sälja den bit för bit. Är du intresserad av delar mejla Joe så berättar han mer, han kan även hjälpa till med frakt till Sverige. Eventuellt har han ytterligare en 164 på gång hälsar han...
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.