En stor pokal får lätt plats i bagageutrymmet på en kombi. Och en sådan fick Klassiker Fredrik Nyblad för sin Volvo 165 på VROM, den stora Volvoträffen i Göteborg.
Känd för sina okonventionella lösningar var faktiskt Panhard ändå den tillverkare som var först med det mest konventionella – motorn fram och bakhjulsdrift – men det var redan 1891. Sedan hann man avvika på alla möjliga sätt vilket kanske var det som lockade Citroën att 1955 börja köpa in sig och för att 1965 bli helägare till bilmärket. Två år senare lade man ned. Elaka tungor säger att det var för sopa igen spåren av att framgångsmodellen GS hade konstruerats av Panhards tekniker. Överst på redaktionens önskelista står 24, den sista modellen. Helst en CT24 – coupén med Tigermotor på 60 hk, men vi skulle inte säga nej till någon enda modell av Frankrikes äldsta bilmärke.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.