BMW hade i 1960-talets början fått rejäl fart på sin försäljning. När kupén 2000 CS släpptes i juni 1965 var succén omedelbar. Bilen baserades på mellanklass-sedanen BMW 2000 vars koncept ”Die neue Klasse” introducerats redan 1962.
CS hade dock ett klart flottare linjespel med slank och slimmad kaross, krönt av den luftigaste takkonstruktionen – en elegant hardtop. Det minimala taket balanserade på de mest gracila takstolpar bilvärlden dittills skådat. Puristerna ansåg dock att fronten med lyktorna löpandes runt hörnen skämde bilen.
Detta rättades till inför 1969 när 2800 CS med den saltare versionen av hajnosen sågs blicka in i det tuffare 1970-talet. Att samtidigt installera mer kompetenta motorer blev ett naturligt val – och ett lyckokast.
Fanns det bara ett motoralternativ?
På sätt och vis. Raka sexor. Beteckningen på bakstammen visar litervolymen och 2800 gav 170 hk. 3,0 Cs som kom 1971 med dubbla Zenithförgasare fick 180 hk och med elektronisk insprutning steg effekten till 200 hk i 3,0 CSi. CSL hade stora delar av karossen i lättmetall och var 100 kg lättare, avsedd för tävlingsbanan. BMW hade kommit långt i utvecklingen av sina raka sexor. De drog förhållandevis lite bensin och hade en fantastiskt mjuk gång vid normal körning. När de pressades ändrades karaktären till något mer påminde om en besatt demon.
Varför ska jag välja en CS då?
Du kommer att älska den desigen med utstuderade detaljfinesser. Förfiningen är raffinerat elegant. Den omarbetade hajnosen får bilen se ut att när som helst kunna nafsa i sig framförvarande trafikanter. Vill du inte skrämmas, lägg dig i avslappnad glidflykt. CS passar lika bra till detta som för expressförflyttning i Autobahns omkörningsfält.
Vad finns bakom den vackra fasaden då?
Den här bilen har bakhjulsdrift och vid fullgasacceleration förmår den individuella bakvagnsupphängningen inte stå emot kraftutvecklingen. Bilen sätter sig respektingivande på aktern då det bär iväg. Den raka sexan har om den provoceras en mycket vacker stämma. Inredningen är av det lyxigare slaget med en skön exakthet i reglage och material. Mycket trä men också krom präglar instrumentpanel och inredningsdetaljer. Ratten är stor och tunn och skymmer inget av den vackra instrumenteringen. Mittkonsolen stadigt bred och inredningen symmetrisk. Det sistnämnda blir en inbjudande gest åt passageraren om en smula delaktighet i körningen.
Men om jag tycker den är trång då?
BMW:s sedaner använder samma chassi och motorer men har bättre innerutrymmen. Dessutom är de betydligt billigare. Men utseendet kan inte mäta sig med coupéns. Takkonstruktionen av hardtoputförande härstammar från exklusiva Bertonedesignen BMW 3200 från 1961. BMW:s egen designer Wilhelm Hofmeister anses skapat C-stolpens signifikativa nedre lilla knäck medan italienaren Michelotti starkt bidrog till designen av CS-modellen. Framtill sitter man kungligt och även om det djupt skålade och delade baksätet verkar än mer inbjudande, är benutrymmet där otillfredsställande för längre åkturer
Hur länge fanns den?
2800 CS tillverkades mellan december 1968 och april 1971 innan den ersattes av ännu vassare 3,0 CS och CSi som fanns fram till 1975 då 6-serien introducerades. Den lättade CSL – Coupé Sport Leichtbau – kom också 1971. Den tillverkades i drygt 1200 ex och många hårdkördes på bana.
Går det att få tag i grejer?
Det mesta kan BMW själva stå till tjänst med genom sina återförsäljare i Sverige. Specialiserade företag finns dessutom i England, Tyskland och USA. I princip allt utom baklucka och motorhuvar finns nytt. Men det är inte billigt och många bilar står undanställda på grund av detta.
Så den är dyr att hålla igång?
Nja, men att renovera ett dåligt exemplar kan kosta väldigt mycket.
Vad ska man betala om man hittar en bil till salu?
Från 15 000 – 20 000 kr för en bil som startar. En körbar som ändå behöver kärlek ligger på 40 000 – 60 000 kr. Fina exemplar vill säljarna ha 100 000 kr och uppåt för att skiljas från.
Till sist – hade modellserien någon modellkod?
Sammanfattningsvis kallas CS-serien för E9 Coupé. Kom ihåg det!
TEXT Stefan Wulff FOTO Per Hammarsjö
BMW har ganska bra koll på sina klassiker. BMW Sverige kan fixa fram en hel del. Tyska Walloth&Nesch www.wallothnesch.com är specialiserade på CS liksom Coupé King i USA, www.coupeking.com
Begagnade delar finns men en bra begagnad främre innerskärm kan kosta 12 000 kr. Mekaniken stämmer på många områden med de senare 5-och 6-serierna och passar om man har lite tur. Inom klubben vet man.
Nypris: 54 000 kronor
Motor: Rak sexcylindrig, en överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder. Dubbla tvåportsförgasare. Vattenkylning. Volym 2 788 cm3. Max effekt 170 hk DIN vid 6 000 r/min. Max vridmoment 235 Nm vid 3 700 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda alt. trestegs automat. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 263 cm. Längd/bredd/höjd 470/167/
137 cm. Spårvidd fram/bak 145/140 cm. Tjänstevikt 1 430 kg. Tank 70 liter.
Fjädring/hjulställ: Fram McPhersonben, bak individuell med triangelstag och skruvfjädring. Teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Styrsnäcka, 4,25 varv mellan fulla rattutslag. Vänd-cirkel 10,5 m.
Hjul: Plåtfälgar 6 tum, däck 195/70 HR 14.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivbromsar fram, trummor bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 206 km/h. Acceleration 0 - 100 km/h 9,0 s.
Förbrukning: 1,1 l/mil blandad körning.
Källor: Jan Ulléns Bilfakta, originalbroschyr.
Klubbliv
BMW Club Schweden (BMW CS) den rikstäckande Svenska BMW-klubben, www.bmwcs.com, har över 2 000 medlemmar. Årsavgiften är 400 kr.
Den raka sexan innebär sällan några typproblem. Viktigt är att motorn fått regelbunden service. Största faran är topplocket som kan spricka runt kylkanalerna. Då blir det dyrt. Otäta ventiltätningar kan orsaka rökmoln vid start. Växellådan kan skrapa på tvåan, som på de flesta bilmärken, bakaxeln brukar ha klarat sig. 2800 har trummor bak och icke ventilerade skivor fram, sällan några problem där.
Hjulupphängningarna är kraftigt dimensionerade och brukar klara sig bra. Kolla efter glapp i yttre styrled och hjälpstyrarmens lagring samt bakvagnsupphängningens bussningar.
Fler bilar verkar ha skinninredning idag än när de såldes nya. BMW har ingen speciell kod på identitetsplåten som avslöjar vilken utrustningsnivå de enskilda exemplaren haft. Textilmaterialen var ömtåliga och kan se hemska ut så här efter 35 - 40 år. Tilltalas du av läder finns en mängd alternativ. Att hitta textilier är värre. Elfönsterhissarna bak måste gå lätt annars brinner motorerna. Smörj mekanismen!
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.