General Motors tillverkar fordon på nästan alla kontinenter och utanför de reguljära områderna verkar det som att lokala divisioner inte riktigt har så strama tyglar som på hemmaplan.
Så verkar fallet absolut varit i Sydafrika när man där 1973 lät ingengörerna Basil van Rooyen och Geoff Mortimer ta fram en serie bilar för lokala racingserier. För att få ställa upp i tävlingar för produktionsbilar krävde reglementet att 100 bilar färdigställdes och såldes till kunder. Därför blev det jämt 100 byggda av den lilla Chevrolet Firenza Can Am coupe.
Can Am baserades på den engelska Vauxhall Firenza, I denna lilla nätta coupén hamnade det nya hjulupphängningar med grova krängningshämmare, rullbåge, fyrväxlad Muncie-låda med diffspärr från Borg Warner, och mycket annat godis. Man tog bara de bästa bitarna man hittade från USA och stoppade i Firenzan.
Kronan på verket var motorn, originalets 1,6 liters fyra ersattes med en femliters V8 från Chevrolet, den kortslagiga 302" motorn som hade utvecklats till Camaro Z/28 för just racingsatsningar. I den lättade och uppstyvade Firenzan som vägde knappt 1100 kilo gav 300 hästars Z/28-motorn rent ruggiga prestanda. Den drog 130km/h på första växeln, 170 på tvåan. Vad den gjorde på högsta växeln vet nog ingen för mätaren slutade långt innan dess...
Prislappen på 5800 Rand avskräckte inte folk trots att det var dubbelt så mycket som näst-värstingen Firenza GT, och med bara 100 byggda är detta en hett eftertraktad modell idag, åtminstonde på hemmaplan för få exemplar har hittat ut från Sydafrika.
Can Am baserades på den engelska Vauxhall Firenza, I denna lilla nätta coupén hamnade det nya hjulupphängningar med grova krängningshämmare, rullbåge, fyrväxlad Muncie-låda med diffspärr från Borg Warner, och mycket annat godis. Man tog bara de bästa bitarna man hittade från USA och stoppade i Firenzan.
Kronan på verket var motorn, originalets 1,6 liters fyra ersattes med en femliters V8 från Chevrolet, den kortslagiga 302" motorn som hade utvecklats till Camaro Z/28 för just racingsatsningar. I den lättade och uppstyvade Firenzan som vägde knappt 1100 kilo gav 300 hästars Z/28-motorn rent ruggiga prestanda. Den drog 130km/h på första växeln, 170 på tvåan. Vad den gjorde på högsta växeln vet nog ingen för mätaren slutade långt innan dess...
Prislappen på 5800 Rand avskräckte inte folk trots att det var dubbelt så mycket som näst-värstingen Firenza GT, och med bara 100 byggda är detta en hett eftertraktad modell idag, åtminstonde på hemmaplan för få exemplar har hittat ut från Sydafrika.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.