Bild
Nästa artikel
Klassikerkampen 2.0

Audi GT – däckad!?

Publicerad 18 mars 2012 (uppdaterad 18 mars 2012)
Somliga går med trasiga skor. Michelle går med för stora skor. Som saknar sula. Det drar ihop sig till besiktning. Vad gör vi?
Sportfälgar är möjligen det enklaste sättet att fullständigt förändra en bils karaktär. Någon gång i vår Audi Coupé GT:s liv har också någon ägare tröttnat på originalfälgarna och investerat i en uppsättning ekivoka sjuttontummare. Fel skor säger vi. Dessutom med fullständigt nerslitna sulor. På bakhjulen kan antydan till mönster anas, fram liknar det mer slicks. Obrukbart och oerhört obesiktningsbart.

Därför inleddes tillsammans med bilköpet omgående ett sökande efter originallika hjul. Det har gått sådär. Aluminiumfälgar från det glada åttiotalet är tydligen av den undflyende sorten. Antingen sitter de på en bruksbil varifrån de ogärna separeras, eller så – ja vadå? Vart tog de egentligen vägen? De syns inte till på Blocket i alla fall. Besynnerligt – svämmar inte Sveriges alla källarförråd över av omoderna aluminiumfälgar?
Lag General Knas vädjar – gå ner i förrådet, ut i garaget, hälsa på i svärmors friggebod. Kontrollera om inte den där hjultraven som stått där i alla år skulle kunna passa vår Audi. Dimensioner som följer:
Höjd: 14 eller 15 tum.
Bredd: typ 6 tum
Bultdelning: 4x100
 
Interimslösningen hittas hos Nakis Däck och fälg i Vallentuna. Naki gör vad som helst som har med bilar att göra. Tillfälliga reparationer. Permanenta reparationer. Framförallt har han ett mycket omfångsrikt lager med begagnade däck och en öppen inställning till att diskutera pris.
Ur gömmorna trollar han fram fyra plåtfälgar till Golf. Däckade med jugoslaviska spikdäck – på Shore-skalan sannolikt jämbördiga med en ishockeypuck. Vi säger ja tack till fälgarna – nej till däcken. Naki trollar då fram fyra Renault Megane fälgar med trevligt klistriga Bridgestone MS däck. Ja tack!

Däckbytaryrket är ett av de där jobben aldrig någonsin tar slut, medan kroppen förr eller senare gör det. Naki suckar, ringer hem och säger att han blir en halvtimme sen, gnuggar händerna och sätter igång.
Först åker däcken av Renault-fälgarna. Därefter åker de jugoslaviska hockeypuckarna av Golf-fälgarna. En kort inspektion av däck och fälg. Sedan krängs MS-däcken på plåtfälgarna och efter balansering har vi vår tillfälliga vinnare. Pris? 1 000 bananer. Aj aj aj. Vår budget står redan på back och vi har ruskigt mycket jobb kvar att göra. Hur ska det här egentligen gå till?
Naki önskar med viss vana lycka till med besiktningen.
 
Text & Foto Jon Remmers

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.