Stockholms infartstrafik är tät trots att det är lördag. I tunneln ut mot Väg 73 börjar plötsligt tempmätaren som tidigare legat så stabilt och att klättra mot rödmarkeringen.
Tankar på den känsliga lättmetallmotorn som inte får överhettas stressar men det går inte att stanna här.
När vi till sist kan svänga av vid en mack står tempmätaren på 140 grader och det är bara att vänta på att motorn ska svalna. Efter en bra stund bedöms den som tillräckligt sval för att vi ska kunna fylla på vatten. Det går på nästa tio liter. Vart har de tagit vägen?
Sedan är temperaturen normal igen och bilen går hur fint som helst. Ut igen på motorvägen - hem till garaget för vidare felsökning.
Men efter 200 meter lägger bilen av helt, utan en hostning, utan en misständning. Plötsligt är den bara död och oväckbar.
Det får bli bärgning med den trevlige Thomas som själv visar det sig har en Range Rover med överhettningsproblem där hemma.
Vad är det som hänt? Är det vattenpumpen - den vi hoppades på att inte behöva byta när vi bytte motor? Är det kylaren? Men varför lade bilen av helt och hållet utan minsta misständning som förvarning?
Fortsättning följer...
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.