Nästa artikel
Köpguide: Mercedes-Benz 124-Serien 1985-1997
Europeiska bilar

Köpguide: Mercedes-Benz 124-Serien 1985-1997

Publicerad 1 augusti 2020 (uppdaterad 28 december 2022)
Mercedes 124-serie finns i alla smaker: sedan, coupé, cabriolet och herrgårdsvagn. Dessutom fyrhjulsdrift och prestandaversioner med V8. Du kommer inte undan – det finns en modell även för dig!
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Klassiker, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Klassiker storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Skiftet var egentligen enormt. Som att flytta från överdekorerad Art Deco till ett minimalistiskt funkishus. Ändå kunde det minsta barn se att den nya modellgenerationen också var en Mercedes, med en för märket traditionell grill och de smutsavvisande ribborna i bakljusen. Bakom formen stod Daimler-Benz designchef Bruno Sacco som även gjort 190-modellen. Idag kan en kommande facelift vara planerad redan från början av en bilmodells liv och så var det också med W124. De stora plastpanelerna längs karossidan som ärevördigt kallas Saccoplank fanns med i tankarna från start, men fick vänta på att Mercedesköparna vant sig vid det nya formspråket. Det nyskapande fanns också i de extremt omsorgsfullt konstruerade detaljerna. Ytterbackspeglarna hade olika utseende på höger och vänster sida, den ensamma vindrutetorkaren kunde nå 86 procent av vindrutan, spolarmunstyckena var uppvärmda, de bakre nackstöden kunde fällas ner med en knapp från instrumentpanelen så att föraren fick bättre bakåtsikt – allt det här gjorde bilen lite bättre men kan kanske inte räknas som traditionell lyx. Det exklusiva satt i stjärnan där fram, köparen visste vad den betydde. När Teknikens Värld testade 230E konstaterade man att den nya generationen Mercedes blivit mycket dyrare men samtidigt var: ”…en harmonisk och bekväm bil som ligger nära fulländningen av vad bilindustrin kan prestera 1985”.

Ja, den var väl den sista riktiga Mercan? 

Sådana åsikter brukar ändras med tiden – även W114-115 0ch W123 har utnämnts till det av förståsigpåare. Men en sak är säker, modellgenerationen W124 var den sista stora Mercedesen som skulle vara en ”Mädchen für alles” där samma grundkaross kunde göra alla jobb. Den var allt från ambulans, begravningsbil och coupé till limousin, taxi och stationsvagn. Med W124 blev modellprogrammet ännu bredare då versioner med fyrhjulsdrift, en cabriolet samt prestandamodeller med V8 tillkom. Men vanligast var förstås den fyrcylindriga, bakhjulsdrivna sedanen. Modellgenerationen W124 är sedan många år en etablerad klassiker i hemlandet men i Sverige har omställningen från bruks- till hobbybil tagit längre tid. 

Nja, jag vill nog ha en lite mer fin entusiastbil

Då har vi flera alternativ! Coupén med beteckningen C124 var ett formgivningsmässigt mästerstycke. Den har ett axelavstånd som är 8,5 cm kortare men är faktiskt inte lättare än sedanen då hardtopkarossen utan B-stolpe har kraftiga förstärkningar. Trots den kortare karossen så är baksätet helt okej för vuxna. En teknisk lösning som först använts i S-klasscoupén var en automatisk arm som sträcktes ut och gjorde det lättare att ta på sig säkerhetsbältet. När modellen presenterades 1987 fanns den som fyrcylindrig 230CE och sexcylindrig 300CE, senare fanns den bland annat med sexcylindriga fyrventilsmotorn 320CE.

Inredning

Klädseln och stolarna är i princip lika solida som SJ:s tågsäten. Förarstolar i läder kan få slitskador men det krävs många mil. Bilar med skinnklädsel värderas ofta högre än de med tyg. Träinlägg kan ibland spricka men annars är det inte mycket i inredningen som slits. Kola att alla rutor går upp och ner som de ska, även handvevade. Vajrar i systemet kan gå av. Fram till och med 1988 var centrallåset vakuumstyrt. En viss fördröjning mellan varje dörr är naturlig men tvekande funktion kan bero på tryckförlust i systemet. Kolla efter läckage i slangarna.

En del MB 124 är utrustade med luftkondtionering eller klimatkontroll, men så här ser panelen ut med bara vanlig värme och fläkt!

Kaross

Rostkolla framskärmarnas nederkant längst fram, vid domkraftsfästena, i bakre hjulhusen, ovanför dörrarnas plastpaneler och i nederkanterna (lyft på gummilisterna). Rost förekommer i ramarna kring vind- och bakruta, ett tecken på det är att kanten på rutan blivit mjölkig. Om dräneringen av takluckan satts igen kan det synas på mögelskador i innertaket. En 124 ska inte gneka i karossen när den körs, om det finns såna ljud i en herrgårdsvagn kan det vara bakluckans elstyrda lås som är trasigt – dyrt! De sena bilarna rostar mer, från årsmodell 1994 gjordes ett mindre lyckat skifte till vattenbaserade färger.

Drivlina

De manuella växellådorna ställer sällan till med några problem. Automatlådorna måste få ny olja och filter regelbundet. Problemet kan märkas på att bilen inte växlar som den ska och om den inte servats kan automatlådorna till slut haverera vilket förstås blir dyrt. I likhet med föregångarna hade 124-generationen snäckstyrning. Ett litet glapp är normalt med åren.

Elsystem

Kolla alla elfunktioner! Elproblem är ovanliga men om de finns är de lika dyra att åtgärda som på en modern bil. Bilar med elektroniskt styrd förgasare kan drabbas av att förgasaren inte får ström – ingen tomgång. På den sexcylindriga fyrventilsmotorn 300E-24 från 1993 kan motorkabelhärvorna och tändmodulen gå sönder. Det senare kan kosta runt 30 000 att åtgärda. Att byta växeln till den stora vindrutetorkaren kan kosta uppemot 6 000 kronor.

Motorer

Ett stort antal motorer fanns och det grundläggande rådet är att ta reda på om bilen fått regelbunden service. Instegsmotorn 200 kan upplevas som svag men är i princip problemfri. De första åren hade 300-modellen problem med kamaxeln då nockarna gick ner, kolla om det åtgärdats. De motorer som har ett känt typfel är 300E-24. Topplockspackningen kan gå – kostnad runt 30 000 kronor. Dieselmotorerna har lång livslängd – återigen med rätt service.

Luftkonditionering

Många ex har AC. Funkar den? Att konvertera till freonfritt köldmedium kostar ca 3 500 kronor hos en specialist. Men det kan ju vara så att kompressorn också läcker och då blir det betydligt dyrare. Bilar med klimatanläggning kan ha elfel på panelen.

Prisbild och utbud

Det finns ganska många bruksbilar som gått runt 30 000 mil till salu. Att hitta ett rostfritt exemplar som gått lagom långt tar lite mer tid. En fin sedan med sexcylindrig motor kan kosta från 30 000 kronor och uppåt. Kombin är så ovanlig i bra skick att den värderas betydligt högre, från 80 000 kr. En fin coupé ska kosta mellan 70 000 och 110 000 kronor beroende på modellversion. Cabrioleterna kan kosta mellan 120 000 och 200 000 kr beroende på motor. Mest eftertraktad är 500E som kan vara värd uppåt 300  000 kronor och internationellt säljs de för omkring en halv miljon.

Stå ut med: Lätt att förväxla med en bruksbil

Dyrka: Design, kvalitet och användbarhet

Inte en helt öppen affär, men kanske ger den mittstolpslösa coupén en tillräckligt öppen känsla.

Cabrioleten byggde på coupén?

Precis. När A124 lanserades på Frankfursalongen 1991 var det första gången på 20 år som Mercedes hade en fyrsitsig cabriolet på programmet. Suffletten fälldes normalt manuellt men fanns också i en elstyrd version. I tysk tradition så var suffletten kraftig och tänkt även för bistra vintrar och i Mercedes tradition så skulle bilen trots avsaknad av tak vara så säker som möjligt. Den var inte bara kraftigt förstärkt utan hade också ett automatiskt rundslagningsskydd. Till en början fanns cabrioleten enbart med raka sexa men senare kom den i en version med den minsta tvålitersfyran. 

Sluta prata om trampbilar, jag vill höra om 500E
och andra värstingar!

Lågvolymsmodellen 500E är kanske den version som först fick ett samlarvärde. Och det finns anledningar till det. 500E var en direkt utmanare till BMW M5 när den kom 1990 och modellen tillverkades i samarbete med Porsche. För första gången fick en ”enklare” Mercedesmodell en V8. Den fem liter stora V8:an med fyrventilsteknik gav 326 hk och med fyrväxlad automat gjorde den 0-100 km/h på 5,9 sekunder. Karosskärmarna var breddade för att ge plats åt de breda 225/55 ZR 16-däcken och bilen var 23 mm lägre. Året därpå kom den något svagare men ändå V8-bestyckade 400E-modellen på 286 hk. 1993 lanserades en ny toppmodell, E60 AMG hade en sex liter stor fyrventilsmotor.

Evolution, inte revolution. Strålkastarrangemanget påminner om det på föregångaren W123.

Har du en MB C124 så har du också en liten assistent som hjälper dig på med säkerhetsbältet! Systemet känner av om någon öppnat passagerardörren och sträcker därför bara fram även den om dörren öppnats!

Låter lite mainstream ändå. Jag vill ha något udda!

Om du vill ha något då tekniskt avancerat så finns ju fyrhjulsdrivna 4Matic som fanns både som sedan och herrgårdsvagn men enbart i kombination med sexcylindriga motorer. Den var i grunden bakhjulsdriven och fyrhjulsdriften kopplades in när ABS-systemet kände ett behov. Att hitta en kombi är förstås rent allmänt svårt idag med tanke på modellens stora bruksvärde. Men hittar du en S124 så får du en raffinerad herrgårdsvagn med delat baksäte och hydraulisk nivåreglering som standard. Att hitta en sexdörrarslimousine som inte gått i konstant omloppsbana runt jorden borde nästan vara omöjligt. Binz tillverkade den på uppdrag av Mercedes och i den 5,5 meter långa bilen får åtta personer plats. En Mercedes-diesel är på intet sätt udda, möjligen som entusiastbil. Men det finns ingen anledning att undvika en dieselbil. Motorerna är minst lika pålitliga som bensinversionerna. 

Vilka förstår att detta är en klassiker?

Det är som om intresset för Mercedesmodeller har en eftersläpning i Sverige jämfört med Tyskland. Där har W124 varit en etablerad Youngtimer (som det heter på modern tyska) sedan 00-talet. Men det är på gång även här. Den svenska Mercedesklubben arrangerade den första träffen specifikt för W124 år 2013. Man hade hoppats på ett tiotal bilar men det kom 39 stycken till Nyköping! Sedan dess har träffen blivit ett årligt evenemang. 

Vad ska jag köpa då?

Som alltid – en så fin och rostfri bil som möjligt. Det är inte ekonomiskt försvarbart att köpa ett renoveringsobjekt. I många fall så skulle tipset vara att köpa en så sen bil som möjligt, men 124-modellerna är möjligen ett undantag från den regeln. Fyrventilsmotorerna som kom på bred front med 1993 års modell är känsligare än de äldre motorerna och från 1994 infördes en vattenbaserad färg som inte klarade rosten så bra. Cabrioleten och coupén är både praktiska och lite glamourösa. Om du hittar en herrgårdsvagn i fint skick så är det bara att slå till. Det riktiga fyndet är kanske en helt vanlig sedan – då kommer du billigast undan men kan må lika bra i den som i andra högre värderade karossversionerna. 124-serien handlar om livskvalitet!

Detta har hänt...

1984 Den nya generationen Mercedes presenteras på ett pressevent i Spanien i slutet av november. W124 finns som fyrcylindriga 200 och 230E, sexcylindriga 260 och 300E samt dieselversionerna 200D, 250D och 300D.

1985 I början av året levereras de första bilarna till kund. På Frankfurtsalongen i september visas den nya herrgårdsvagnen. Den finns som 200T, 230TE, 300TE, 200TD och 250TD. Samtidigt har de nya fyrhjulsdrivna modellversionerna premiär, men 4Matic-bilarna börjar säljas först 1987.

1986 I april får en sexcylindrig diesel premiär i USA. På hösten blir katalysator standard på alla modellversioner.

1987 På Genèvesalongen i mars har coupémodellerna 230CE och 300CE premiär. Den sexcylindriga dieselmotorn som tidigare enbart sålts i USA börjar säljas på andra marknader på hösten som årsmodell 1988.

1988 På Parissalongen i september har Mercedes nya ”rena” dieselmotorer 250D och 300D premiär. Som årsmodell 1989 blir insprutning standard på instegsmodellerna som nu heter 200E och 200TE. Samtidigt blir ABS standard på alla modellversioner.

1989 Hela 124-familjen genomgår en stor facelift som får premiär på Parissalongen i september. Till årsmodell 1990 får alla modeller stora plastpaneler längst ner på karossidan. Sportline är ett nytt paket med sportigare chassi, bredare hjul, mer direkt styrning och en speciell inredningsklädsel. Ny fyrventilsmotor introduceras som 300E-24, 300TE-24 och 300CE-24.

1990 W124 får V8 till årsmodell 1991! 500E som tillverkas tillsammans med Porsche har premiär på Parissalongen i oktober.

1991 I september introduceras cabrioletmodellen som 300CE-24. Som 1992 års modell har också V8-försedda 400E premiär i USA och Japan.

1992 I juni har två miljoner Mercedes 124 tillverkats! Till årsmodell 1993 uppdateras inredningen och nya motorer med fyrventilsteknik introduceras i bensinmodellerna 200, 220, 280 och 320. På hösten börjar 400E säljas i Europa. 

1993 En andra facelift i juni med ny grill, mer integrerad i motorhuven. Ny baklucka, vita blinkersglas fram och rökfärgade bak. Stötfångare i karosskulören. Nu kallas modellserien E-klass. Nya dieselmotorer med fyrventilsteknik i E250D och E300D. Två nya AMG-modeller: E36 och E60 AMG.

1995 I augusti tillverkas den sista sedanbilen i Tyskland.

1996 Tillverkningen av herrgårdsvagnar upphör.

1997 Produktionen av cabrioletversionerna avslutas i juli. Totalt tillverkades 2 737 860 bilar på tolv år.

Mercedes-Benz 300CE 1989

Nypris: 290 000 kronor.

Värde idag: 70 000-110 000 kr.

Motor: Rak sexcylindrig med bränsleinsprutning. Vattenkylning. En överliggande kamaxel. Volym 2 962 cm3. Max effekt 180 hk vid 5 700 r/min. Max vridmoment 255 Nm
vid 4 400 r/min.  

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda, automat tillval. 

Mått: Axelavstånd 272 cm. Spårvidd fram/bak 150/149. Längd/bredd/höjd 466/174/
141 cm. Tjänstevikt 1 540 kg. Tank 70 liter. 

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädrar fram och bak. Fram fjäderben. Bak: länkarmar,
individuell bakhjulsupphängning.
Krängningshämmare fram och bak.

Styrning: Snäcka med servo. Rattvarv 3,3. Vändcirkel 11,2 m.

Hjul: Stålfälgar 6,5J. Däck 195/65 R 15. 

Elsystem: 12 volt.

Bromsar: Låsningsfria ABS-bromsar.
Skivor fram och bak, servo. 

Fartresurser: Toppfart ca 225 km/h.
Acceleration 0-100 km/h ca 8,1 s. 

Förbrukning: 0,99 l/milen blandad körning.

Källa: Jan Ulléns Bilfakta.

*Bil i väl fungerande bruksskick, original
eller renoverad men ändå med vissa
mindre defekter.

Mercedes 124-serien: Okej, vad är grejen?

Detaljkänslan

Du lyfter på bakluckan och möts av varningstriangeln placerad på insidan, dra dina händer över bakljusens smutsavvisande form, titta på backspeglarnas olika utformning på höger och vänster sida. Den här bilen är resultatet av tusentals ingenjörstimmar och den arbetsinsatsen tjänar dig fortfarande.

Designen

Fortfarande kanske formen på W124 kan framstå som fullständigt normal. Det är den inte. Någon har tryckt dit nåt slags riddarrustning i fronten och påstår att det är en kylare. Å andra sidan är resten av bilen formgiven med minskat luftmotstånd som främsta regel. Alltihop är en märklig kombination som är lätt att tycka om. Och på träffen kan du prata om Bruno Sacco och hans paneler.

Grundkvaliteten

Du kan köpa ett bord på Ikea som håller i ett halvår eller köpa ett bord som håller i generationer men som är fem gånger så dyrt. W124 var dyr utan bjuda på lyx i form av elektronik eller läder, det är sympatiskt!

Användbarheten

Det här är en klassiker du utan problem kan leva med och använda till allt från glassköparturer, storhandling och sommarsemestern.

Rivalerna: Då och nu

BMW 5-serie

Generationen E34 kom 1987 och sporrade Mercedes att göra sportigare versioner av 124.

Ford Scorpio

När Scorpio lanserades 1985 hade den låsningsfria ABS-bromsar som standard vilket hetsade Mercedes att satsa än mer på säkerhetsinnovationer. 

Jaguar XJ40

Många klassiska Jaguardrag fanns kvar när XJ40 kom 1986 men den hade också moderniteter som digital instrumentering. Kan ha inspirerat Mercedes att sänka byggkvalitén på 1990-talet.

Att äga en Mercedes 124

Lästips

Mercedes-Benz W124 – The Complete Story av James Taylor beskriver hur 124-serien togs fram och utvecklades. Kapitel finns också om alla upptänkliga specialversioner från AMG till begravningsbilar!

Reservdelar/service

Leta på www.mercedes-benz-classic.com och köp från din MB-återförsäljare. Andra reservdelspecialister är mercedesdelar.se, veterangaraget.se och mbindependent.se. Två oberoende Mercedesverkstäder i Stockholm är mbservice.se och MBZ Classic Service som nås på 08-765 75 10.

Klubbliv

Stor, välorganiserad och en riktig bra klubbtidning är sätt att beskriva Mercedes-Benzklubben i Sverige. https://sverige.mercedes-­benz-clubs.com/

Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Klassiker, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Klassiker storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.