Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Klassiker, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Klassiker storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Den svenska statens olika verksamheter växte så det knakade på 1960-talet. När Posten behövde nya brevbärarbilar tyckte man inte att bilindustrin kunde erbjuda det man ville ha: En bil med automatlåda, rejäl markfrigång, skjutdörrar och god runtomsikt. Högerstyrd förstås. Kalmar Verkstads AB tillverkade ju perrongtruckar, varför skulle de inte kunna bygga bilar? Dessutom ägdes lokomotiv- och järnvägsvagnstillverkaren till 75 procent av statliga SJ. En serie med 19 provvagnar tillverkades för hand. Chassi och motor lånades från Daf med den steglösa Variomaticdriften och karosserna i plåt popnitades och svetsades ihop.
Och det blev succé eller?
Nej. Utseendet på Plåttjorven blev något dystert och påminde om de där perrongtruckarna som också byggdes i Kalmar. Brevbärarna som fick testa den klagade på att den var motorsvag och dragig, de kallade den till och med för leksaksbil. Kritiken bet inte på beslutsfattarna, det blev en första beställning på 1 000 bilar.
Produktionsbilarna blev lite lättare och motorstarkare. Formerna till karossen i glasfiberarmerad plast finslipades av industridesignern Rune Monö, stilen blev mer lättsam men ändå mycket funktionsinriktad. Kanske är karossen det bästa med Tjorven. Den har en omedelbart igenkännbar stringent form toppat med en front som man blir glad av.
Mekaniken med en tvåcylindrig luftkyld boxermotor och Variomatic-transmission kom från Daf 44. På köpet blev KVAB storkund hos Daf och därför tog det statsägda företaget senare också över importen av bilmärket. KVAB fick genom Daf-verksamheten ett rikstäckande nät som 1969 var tänkt att omfatta ett 80-tal återförsäljare och 200 verkstäder.
Och nu gick det bra?
I både nyhetstidningar och motorpress kunde man läsa positiva rapporter. Vi Bilägare skrev 1970: ”Nu kommer Tjorven på bred front”. På ett par år ökade personalen från 350 till 850 anställda.
Tjorven skulle exporteras och tas fram i nya versioner: handikappbil, femsitsig kombi, pickup och en eldriven modell. KVAB:s redan yviga produktion skulle breddas än mer: en revolutionerande tung lastbil med dörren i fronten konstruerades och ett dotterbolag bildades för att tillverka parkeringshissar enligt paternosterprincipen. Det fanns till och med planer på en liten folkbil. Företagets omsättning steg och man planerade för en ny stor fabriksbyggnad.
Varför heter den Tjorven?
Modellnamnet var egentligen KVD 440 och KVD 441, där KV stod för Kalmar Verkstad, D:et för Daf och 44 för motor- och chassitypen. Postens version hette 440 och har bara en förarstol och en hoppfällbar pall. KVD 441 som såldes till privata kunder hade en riktig passagerarstol.
Smeknamnet Tjorven satte sig tidigt och kom från tv-serien och filmerna om skärgårdsön Saltkråkan skrivna av Astrid Lindgren och författaren gav sin tillåtelse att använda namnet. Som ersättning fick hon en Daf 44 som skulle ges till ett av hennes barnbarn! Serietillverkningen började hösten 1968. Bilbyggarna var till stor del arbetare som tidigare gjort tändstickor i samma fabrikslokal i Kalmar.
Karossen gjordes hantverksmässigt. Plasten sprutades i formar och luftbubblorna rollades ut för hand innan plasten härdat. Hål för strålkastare och andra detaljer skars ur för hand. Karossen monterades ihop med en galvaniserad lådbalkskonstruktion och drivlinan från Daf.
Stå ut med:
Kramp i gasfoten
Hur är den att köra då?
Vi kan börja med sittställningen. Du kliver i princip rakt in och hamnar i upprätt sittposition med en desto mer liggande bussliknande ratt framför dig. Innan du vrider om tändningsnyckeln så drar du ut choken, kontrollerar att handbromsen är åtdragen och lägger i växelväljarspaken. På grund av slungkopplingen är det bäst att starta med växeln i.
Den tvåcylindriga luftkylda boxermotorn har ett karakteristiskt ljud som ökar med varvtalet vid acceleration. Tricket är att gasa till rejält och sedan släppa av med viss finess, då sjunker varvtalet. Utväxlingen sker i princip steglöst med hjälp av två kilformade remmar av textilarmerat gummi som löper mellan två remhjul.
En särskild knapp på instrumentpanelen ger en viss motorbroms vid uppsläppt gaspedal. Även om du sitter bra och har en fantastisk runtomsikt så kan det snart börja värka i högerfoten. Pedalställets utformning kräver en viss tillvänjning och taktik. Det här är definitivt en annorlunda körupplevelse.
Och den gillade brevbärarna?
Det blev en kritikstorm. ”Vi cyklar hellre” löd en rubrik i tidningen Arbetet. Alla ville kanske inte heller ta till sig den speciella körtekniken och delvis på grund av det så blev det många garantireparationer på motorerna. KVAB lyssnade på kritiken, kupévärmare, innertak och 12-volts elsystem infördes. Men det hjälpte inte.
Brevbärare varnade till och med sina danska kolleger när de var på besök i Sverige för att testa Tjorven. Postverk i våra nordiska grannländer köpte Tjorven men en del av de storstilade exportplanerna kom av sig. I stället blev det friställningar och produktionsneddragningar.
Bara något år efter att ordet ”succé” flitigt använts i nyhetsartiklar så var det nu ett ”fiasko”. När tongångarna var som mest positiva talades det om en tillverkning på 2 000 per år, i slutändan blev det totalt cirka 2 200 exemplar byggda.
Dyrka:
En svensk bil som gör många glada
Men jag gillar inte post, det är bara räkningar!
Då finns ju KVD 441 Tjorven – den civila paketvagnsversionen som gjordes i flera färger. Även den är högerstyrd och har samma mellanruta och ett 2,5 kubikmeter stort lastutrymme. Med en Tjorven kan du få med dig allt du ser på veteranbilsmarknaden!
I KVAB:s marknadsföring jobbade man hårt för småföretagare att köpa Tjorven som distributionsbil. Det var inte så många som nappade, den var lite för bullrig och långsam.
Kanske hade Tjorven kombi varit lättare att sälja om den kommit i serieproduktion, nu blev det bara prototyper. Den hade fällbart baksäte och passagerarsäte, var vänsterstyrd och en 1,1 liter stor vätskekyld fyrcylindrig motor på 50 hk.
Jag vill ha en men jag kan inte svetsa!
Tjorven är förmodligen en av mycket få bilar som går att helrenovera utan rostlagning. Det är möjligen någon chassidel som fjäderkopparna i bakvagnen som kan behöva svetsas. Det finns fortfarande bilar som varit stående i många år att rädda. Det behöver inte kosta så mycket, kanske 15 000 – 20 000 kronor.
I arbetsinsats går det att jämföra med en mopedrenovering, något som i bästa fall bara kräver några helger. Standardfelen som behöver lösas för att få ett objekt igenom besiktningen är belysningen, bromsarna och kopplingen.
Elsystemet är enkelt, bromsarna hydrauliska med trummor och även om man behöver ta ur motorn för att byta koppling så är det inte särskilt svårt. Drivremmarna behöver du inte oroa dig för, de finns att köpa och behöver inte bytas i förebyggande syfte.
Går de att få tag i då?
Trots att så få byggdes så har Tjorven synts strösslade runt om i Sverige som ett slags extrastora trädgårdstomtar. Med plastkaross och udda utseende kunde de användas som en billig stationär reklampelare för många lokala företag. Men tänk efter – när såg du en sådan sist? De senaste tio åren har det hänt något.
Fredrik Nilsson som äger bilen i den här guiden är en av entusiasterna som bidragit till Tjorvens ändrade status. Han startade 2008 ett internetforum och sedan en Facebookgrupp för bilen. Den andra lägerelden är Jimi Esséns café och museum i småländska Rockneby som öppnade 2016. Nu finns inte bara en samlingspunkt för alla möjliga och även omöjliga versioner av Tjorven. Med hans drivkraft har många av de där trädgårdstomtarna börjat röra på sig. Fredrik och Jimi är inte längre ensamma om sin passion. Nästa sommar planeras till och med för en exklusiv träff för Tjorvenbilar i Rockneby.
Rivalerna: Då och nu
Volkswagen Typ 147 Fridolin
Den västtyska posten behövde en bil och Volkswagen kokade ihop lösningen med saker från hyllan. Motor och transmission kom från Bubblan, chassit från Karmann-Ghia, karossens bakända från Folkabussen Typ 2, strålkastare och delar av fronten från Typ 3. Fridolin var högerstyrd och hade skjutdörrar. Mellan 1964 och 1974 tillverkades 6 000 exemplar
Jeep DJ
På 1950-talet beställde den amerikanska posten en specialbyggd bil för sina behov. Jeep DJ eller Dispatcher hade skjutdörrar och var en tvåhjulsdriven och högerstyrd version av Jeep CJ. På 1970-talet tillverkades också en eldriven bakhjulsdriven postjeep kallad Electruck. De sista Jeep DJ tillverkades 1984.
Morris J-type
Med sin Forward Control-kaross och skjutdörrar var J-Type en idealisk postbil för Royal Mail som köpte ett stort antal exemplar. I Storbritannien var den även vanlig som glassbil eller för mjölktransporter. Mellan 1949 och 1961 ska drygt
48 000 exemplar ha tillverkats.
Glöm inte heller
Volvo Duett, Saab 95, Ford Transit, Opel Kadett D och E...
Lästips
Det finns ingen bok om Tjorven.
Klassiker har tidigare skrivit om modellen i nr 5/2008, 3/2012 och i nr 5/2017. De tidningarna går att köpa på
www.klassiker.nu/shop. Alla prenumeranter kan läsa tidningarna digitalt.
Reservdelar/service
I centrum för allt som har med Tjorven i Sverige finns Tjorven Café och Museum i Rockneby: www.tjorven.nu. Ägaren Jimi Essén säljer även delar. Andra källor till reservdelar är www.dafhobby.com och den holländska klubben www.dafclub.nl som dock kräver medlemskap för köp.
Klubbliv
Ingen regelrätt klubb finns men
väl Facebookgruppen ”Kalmar Tjorven Sweden”. Där är det idag mer aktivitet än i forumet
www.tjorvenforum.se som
startades 2008.
Svensk
I ett land som i princip bara haft två biltillverkare så är det kittlande med en tredje uppstickare – som råkade vara ägd av staten.
Gladlynt
Ett fejs som väcker moderskänslor hos den mest förhärdade. Vem blir inte glad av Tjorven?
Körupplevelse
Du lär få kramp i foten och ont i öronen av en vilt ylande boxermotor. Men också ett leende som går hela vägen upp till öronen. Tjorven är så långt ifrån din vardagsbil som det går.
Enkel
Ingen kaross i plåt som kan rosta, ingen växellåda, ingen kylare – inga problem!
Nypris: 16 700 kronor
Värde idag: 70 000– 80 000 kronor*
Motor: Tvåcylindrig boxermotor med stötstänger och toppventiler. Luftkylning. Volym 844 cm3. Max effekt 40 hk SAE vid 4 500 (5 900) r/min. Max vridmoment 7,1 kpm vid 2 400 r/min.
Kraftöverföring: Motorn längsmonterad fram, bakhjulsdrift. Helautomatisk steglös Variomatic, tvåstegs centrifugalkoppling. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 225 cm. Längd/bredd/höjd 360/169/187 cm. Spårvidd fram/bak 128/125 cm. Tank 35 liter.
Fjädring/hjulställ: Fram tvärgående bladfjädrar, teleskopiska spindelben med invändiga hydrauliska stötdämpare. Bak centralt upphängda pendelarmar med skruvfjädrar och hydrauliska stötdämpare.
Styrning: Kuggstångsstyrning, ej servo. 3,3 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 9,5 m.
Hjul: Plåtfälgar, däck 5,60 – 14.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Trummor.
Fartresurser: Toppfart 100 km/h. Acceleration 0–50 km/h 9 s.
Förbrukning: Ca 1,1 l/mil.
Källor: Originalbroschyr och instruktionsbok.
* Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.
Inredning
Inredningen är så enkel den bara kan vara. Det största problemet är ryggstödet som har ett formpressat bakstycke i plywood. Klädseln fanns i blått, svart och ett grått manchesterliknande material.
Transmission
Nej, remmarna går inte av i första taget! Kör på de gamla remmarna så länge det går – och går de till slut av så finns det nya till Daf 44 att köpa från Daf hobby eller Daf Club och kostar uppemot 1700 kr för ett par. Ett sällsynt problem är att ett membran i variomaticlådans vakuumsystem spricker. Kardanstången har invulkade gummiändar med splines som kan vara lite torra. Om bilen stått länge är ett grundtips att byta koppling.
Motor
Den tvåcylindriga luftkylda boxermotorn från Daf 44 är lättmekad och enkel att lyfta ur. Det går att få tag på packningssatser. Cylindrar och toppar är svårt men även om motorn sitter fast är det sällan ett problem som kräver helt nya delar. Solexförgasarens spjällaxelpackning är ofta dålig läcker tjuvluft. Vatten kan komma in mellan huv och kaross och kan i värsta fall ta sig in i motorn via luftrenaren.
Kaross
Tjorven har inte bara kaross i glasfiber utan också golv i samma material och ramen är galvaniserad. Med andra ord – rost är det minsta problemet med Tjorven. Spana dock efter sprickor i karossen – de ingjutna metallförstärkningarna kan rosta och spränga glasfibern. I de främre hjulhusen finns en förstärkning som ofta spricker, man kan kapa upp och lägga i en ny förstärkning. Vid köp är det viktiga att kolla ramen och de bakre fjäderkopparna som är uppstagade mot en fyrkantsprofil där smuts kan samlas. Framvagnsbalken som håller den tvärgående bladfjädern är tunn och känslig. Stötfångarna är ofta skadade, de äldre i glasfiber går förstås att laga. De nyare i aluminium går att ersätta med stötfångare från Volvos 140-serie, den främre passar rakt av medan den bakre är för lång på sidorna. Vindrutan är på väg att börja nytillverkas av www.veterania.se, alla andra rutor är helt plana och går därför att få tillverkade av din lokala glasmästare. Rutornas gummilister går att ersätta med universal.
Hjulupphängning/Bromsar
De hydrauliska trumbromsarna är rätt lätta att sköta. Backarna kan ibland behöva justeras ut för att pedalkänslan ska bli rätt. Backarna och bromscylindrarna kommer från Daf 44 och renoveringssatser går att köpa från Daf Hobby i Nederländerna.
Elsystem
De första bilarna hade 6-volts elsystem men från 1970 blev det 12-volt. Elsystemet är enkelt uppbyggt och alla delar går att få tag på utom säkringshållaren som dock går att löda om. Lamporna är det stora problemet: Strålkastarna är 7 tum stora Cibié och går att köpa renoverade genom ett stompantsystem från Daf Hobby. Bakljusen är från Hella, snarlika men inte helt exakta kopior går att köpa genom Tjorven Café och Museum.
Man får ha lite is i magen i jakten på rätt Tjorven. Ibland kan ingen finnas till salu och sedan kan det dyka upp flera samtidigt. Ett renoveringsobjekt kan kosta 15 000-20 000 kr och en körbar Tjorven bör gå för 30-40 000. En riktigt fin bil kostar idag cirka 70 000 – 80 000 kronor. Högst värderade är gula postbilar.
Detta har hänt
1964 Statliga Kalmar Verkstad, KVAB och Poststyrelsen startar ett samarbete för att konstruera en bil. En serie på 19 provvagnar med svetsad och popnitad kaross i plåt tillverkas för hand. Chassi och motor tas från Daf. Posten testar tio av bilarna i provserien.
1967 KVAB får en order på 1 000 bilar från Posten, 280 exemplar ska levereras per år.
1968 Den 1 juli presenteras produktionsbilen som har kaross i glasfiberarmerad plast och motor från Daf 44. Tillverkningen startar.
1969 I oktober visas två nya modeller. Tjorven Kombi är en femsitsig vänsterstyrd personbil som har en kraftigare fyrcylindrig vätskekyld Renaultmotor – och grill i fronten. Tjorven Last har ett 30 cm förlängt lastutrymme och dörrar med gångjärn. Produktionen är tänkt att starta sommaren 1970 men blir aldrig av.
1970 Flera detaljändringar: 6-volts elsystem ändras till 12-volt, 2-krets bromssystem införs. Stötfångarna i glasfiber ersätts av dito i aluminium. Kupén får innertak och pedalstället ändras. Under produktionsåret kommer också en ny instrumentpanel och en tvådelad baklucka, med den ändras också bakljusen som blir stående.
1971 AGA-ägda Tudor och KVAB presenterar ett projekt med en eldriven version, ett av flera liknande projekt. Krisen för KVAB blir akut och tillverkningen av Tjorven läggs ner.
1972 Fortfarande finns 225 bilar kvar i lager. En del av dem säljs ut till kraftigt rabatterat pris. De sista bilarna sätts samman av Postens verkstäder i Ulvsunda i Solna. Det finns bilar som togs i trafik så sent som 1975.
Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Klassiker, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Klassiker storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.