Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
När infaller den optimala tidpunkten att sälja entusiastbilen? Frågan kommer ofta upp men inte sällan följs den av ett eget resonemang. Din uppgift är då att hummande bekräfta teorierna:
”Våren måste vara bäst! Då spirar ju köplusten och den oändliga sommaren ligger obokad framför oss. Det blir bra.
Fast – hmm – våren inträder ju vid väldigt olika datum beroende på geografi och årets väder. De första vårmånaderna är lynniga, fyllda av bakslag och tvekande knoppar som är rädda för att brista. Kanske bäst ändå att vänta ut mars och april och satsa på lite mer stabilt väder?
Maj blir bra. Då har bilträffarna kommit igång på allvar också.
Å andra sidan är det ju väldigt mycket annat som händer i maj, långhelger och sånt. För att inte tala om början av juni, med skolavslutningar och säsongsfinaler.
Sedan är det midsommar. Kanske bättre i juli eller augusti när människor är lediga och har tid att resa långt för att titta på bilar? En del har väl visserligen åkt utomlands då men de som inte har gjort det har ju semesterpengarna kvar.
Eller är det bättre att vänta lite till, kanske till september? Då börjar de som inte lyckats köpa någon bil under sommaren bli desperata. Konkurrensen med andra objekt är ju mindre också, ännu mer så om jag håller ut till oktober eller november.
I december letar en del efter udda julklappar, då skulle min bil passa fint. Fast ibland kan vårkänslorna komma redan i januari eller februari och då är utbudet extremt fattigt. Min bil skulle verkligen sticka ut då. Och om jag väntar till dess har jag ju gott om tid att göra i ordning det sista på den...”
Om du vid det här laget har tröttnat på att humma kan du avbryta resonemangsloopen med din analys.
Bästa tiden att sälja är ”genast” om du menar allvar och ”aldrig” om du egentligen helst vill behålla bilen.
Carl Legelius
Chefredaktör Klassiker
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.