Nästa artikel
Klassiker 20 år: Teknik och känsla
Krönikor

Klassiker 20 år: Teknik och känsla

Publicerad Idag 10:30
Att ta snygga bilder kan ta sin lilla tid, men kan vara väl värt det när man ser Simon Hamelius fantastiska bilder, från exempelvis Klassikers reportage om De Lorean i Klassiker nummer 10/2018.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det händer att ägaren till bilen som ska fotograferas för ett reportage i Klassiker blir förundrad över att vi vill ha så lång tid på oss för att ”knäppa ett par kort”. Anders Bergman som äger en ­DeLorean DMC-12 1982 var däremot helt införstådd med att vår fotografering en höstkväll 2018 skulle kräva ett antal timmar. För när man får se Simon Hamelius fantastiska bilder så förstår man att det kan ta lite tid. I 13 år har Simon varit en mycket viktig del av Klassikerredaktionen, när han började var han bara drygt 20 år gammal. 

Till fotograferingen av Anders Bergmans ­DeLorean hade Simon med sig handritade skisser och om man jämför med det färdiga reportaget så kan man se att han har följt sina idéer. Vi skulle hålla till på ett par av de vägar som dagtid är Stockholms mest trafikerade men som en vardagkväll nästan är öde. Vi ville vara här eftersom det  rostfria stålet på Waterfront Congress Center och betongen i Slussen passar så väl ihop med en DeLorean. 

För att ta bilden på Riddarfjärdsavfarten från Centralbron så behövdes en hel del teknik. Simon Hamelius har med åren förvandlat sin Honda Element  från 2005 till en rullande fotostudio. I det ombyggda takräcket satte han fast en stor ledlampa kallad Litepanels 1x1 i en kompositmast. I vindrutan satt ett av benen på Gitzostativet fast med hjälp av en sugkopp från Manfrotto. De två andra benen satt fast med superclamps från Manfrotto i bilens front. Stativet GT55 63GS är bland de längsta som finns, endast slaget av det som Kalle Anka använder i sin foto­expedition på julafton. 

För att kunna kommunicera med bilen som skulle fotograferas hade Simon på sig Peltorlurar med inbyggd walkietalkie och i DeLorean kunde Anders svara med en Zodiac Freetalk Pro Walkie Talkie.

Kameran som användes var en Sony A7R2 med en Canon 16-35 mm lins. För att justera kamerainställningar och live-strömma bilder kopplades kameran via en DJI Raven Eye trådlöst till en iPad monterad på instrumentpanelen. Slutartiden var 1/13 och bländare 3.5.

Den här kvällen var det ändå bara en del av Simons all utrustning som kom till användning. Men i andra reportage du sett här i Klassiker har han använt DJI Mavic 3 Pro-drönare, kameraarm från Movmax, DJI Ronin RS3 Pro Gimball som gör att kameran kan fjärrmanövreras, Canon R5 kamera, Canon RF 24-70/2,4 och EF 70-200/2,0 linser, variabelt ND-filter med polarisering. Blixtaggregat Profo Pro B4, B2 Air och A10 Air med fyra blixthuvud Pro-B head, två LED-lampor Ameron 300C och två RGB LED-rör från Gobox. Men all den här tekniken är förstås helt oanvändbar om man inte också har en idé om bilden, gärna nedtecknad med blyertspenna. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.