Varför vill man ha en Volvo som för de flesta ser ut som en tråkig "sossecontainer"?
Jag har alltid tyckt att linjerna på en 780 var i en klass för sig.
Bertone lyckades att låna linjer från 700-serien men ändå skapa en bil utan en plåtdel gemensamt med bilen som stod modell.
Min 780 är en av de sista med multilinkbakaxeln och grillen med stående ribbor. När den såldes ny i Göteborg hade man för samma pengar fått en Porsche 911, tom. med lite utrustning.
Den var utrustad med två tillbehör, digital yttertempmätare och armstöd med mugghållare. Allt annat var standard och det var verkligen det mesta. Inte så många andra bilar hade airbag, elstolar, farthållare och handsydd läderklädsel 1990. På min funkar dessutom nästan allt vilket är mycket ovanligt.
Elsolluckan lever ett eget liv i bland men det har jag tänkt fixa i vinter. Speciellt stereon andas 80-tal när det var som bäst. Enskild equilizer och en förstärkare i bagaget som heter duga. Allt givetvis orginal Volvo.
Min har dessutom den ovanliga färgkombinationen champange/svart skinn. Skönt att slippa alla de märkliga nyanserna av brunt i inredningen. Särskilt i kombination med masurbjörken.
Min bil har gått ovanligt långt (över 30 000 mil) men alltid av förare som förstått det speciella med bilen och än i dag är det en speciell känsla att glida fram med den, även om man i bland önskar att man hade aktier i ett oljebolag!
Relaterade bildspel
Volvo 780
Årsmodell 1990
Ägd sedan Feb-09
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.