Varje kandidat var i sanning en värdig vinnare och uppgiften för Klassikers läsare var inte enkel: att välja sin favorit till titeln Årets Klassiker 2012. De tolv nominerade bilarna hade fått varsin helsida i 2013 års väggkalender och dessutom presenterats utförligt i både tidningen och på www.klassiker.nu – så beslutsunderlag fanns.
Att engagemanget var massivt såg redaktionen tidigt på den mängd röster som vällde in via hemsidan och med post. De kom i en strid ström som inte upphörde förrän ett par minuter före midnatt den 1 februari när röstningstiden gick ut.
Spänningen var i presidentvalsklass när vi började räkna samman läsarnas röster och tidigt utkristalliserades några bilar som låg bra till. Det var Peter Wallgrens Volvo Amazon, Steve Tells Ford 12m, Odd Spandows Austin-Healey 3000, Jan Perdins Opel Manta, Seth Valfridssons DKW F89 och Anders Linnés Saab 95.
Och så Kristian Fallemarks BMW 2002 Tii som när sista rösten var registrerad kunde koras till vinnare med god marginal. Närmast därefter kom den röda Saab 95:an som ryckt ifatt ordentligt på sluttampen, tätt följd av Austin-Healey 3000 Mk I.
Kristian Fallemark blir väldigt glad när vi ringer upp honom med beskedet.
– Det känns som den slutgiltiga bekräftelsen! säger han.
När Klassiker gjorde reportaget om hans bil till nummer 1/2012 var den precis klar efter en fem år lång renovering. Utgångsmaterialet hade varit nästan obegripligt dåligt, all den stringens och kvalitetskänsla den inkagula 2002 Tii:n måste ha uppvisat när den rullade ut från fabriken 1972 var fullständigt förintad av tid, väder och ovarsamma ägare.
Nu var ordningen med råge återställd och Klassikers Jon Remmers hade svårt att få ihop bilen framför honom med bilden av det basket case som de första bilderna på Kristian Fallemarks läsvärda blogg visade.
Att Kristian gjort nästan allt jobb själv – på sin fritid – gör hans BMW än mer imponerande och Klassikers redaktion ställer sig stolt bakom läsarmajoriteten som utsett hans bil till Årets Klassiker 2012!
Att vara ägare till Årets Klassiker innebär inte bara ära och berömmelse – Kristian får dessutom en bilkokong, ett uppblåsbart tält för bilen, som borgar för fuktfri förvaring. Priset kommer från Verktygsboden.
– Det var fantastiskt bara att bli nominerad, säger Kristian Fallemark. Att dessutom vinna är nästan för mycket!
Sedan renoveringen blev klar har han inte hunnit köra så mycket med BMW:n men i sommar hoppas han hinna njuta mer av bilen.
Grattis Kristian!
Antalet röstande läsare i Årets Klassiker-tävlingen var överväldigande. Kristian Fallemarks BMW tog hem förstaplatsen men bland alla röstande drogs också 20 vinnare.
1 pris: Svets från Verktygsboden
Olof Sköld, Rimbo
2–4 pris: Ett års prenumeration på Klassiker Moped
Mats Modig, Västerås
Bertil Jobs, Borlänge
Göran Bergström, Bro
5–20 pris Klassiker-keps
Jan Elgeskog, Hisings Backa
Peo Lithell, Uppsala
Thomas Åberg, Kungsbacka
Pär Rundqvist, Jönköping
Anders Carlsson, Stenungsund
Ann Söderlind, Umeå
Carl-Lennart Ljustermo, Ljusterö
Roger Jacobsson, Ersmark
Mats Hermansson, Sysslebäck
Göran Nilsson, Glimåkra
Lena Berbres Jansson, Alfta
Ludvig Fjellman, Säffle
Kåge Ljung, Svärdjö
Peter Norbell, Fagersta
Tommy johansson, Linköping
Bertil Tenland, Storvreta
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.