Våren 2009: Drömmen om en riktig lyxbil från 60-70-talet skulle bli sann. Sneglade på Opel Commodore, Volvo 164 och liknande, men helst av allt en bil med stjärna.
Jag sålde min gamla Mercedes 280 hösten 2008, och har man ägt/kört en sådan bil blir det lätt att man jämför allt man provkör inför ett eventuellt köp med mercan, vilket inte är rättvist då den var betydligt dyrare en dom flesta bilar på 70-talet.
Med begränsad ekonomi var urvalet av bilar inte särskilt stort men efter mycket letande hittade jag en 280S från 1976 med endast 14 400 mil på mätaren till ett vettigt pris, lite rost i trösklar och tickande ventiler fick jag med på köpet.
Några månader senare var bilen nybesiktigad, ventilerna injusterade, förgasaren isärplockad och rengjord, samt trösklarna fixade. (
Begreppet bruksskick kommer väl till pass här, den är långt ifrån toppskick men kan kanske bli under kommande år, men jag vill bevara den orörd i största möjliga mån.
Bakom ratten finns nybilskänslan fortfarande kvar , inget gnissel, skrap,skrammel eller vibrationer.
Känslan av att äga och köra en 34 år gammal bil som kostade en hel del när den var ny är obeskrivlig.
Men att en solig sommardag sakta glida fram på kurviga vägar, och anstränger man sig lite så hör man ett dovt mjukt surrande från en 2,8 liters raksexa,och trots sin vikt på nästan 2 ton ligger den gamla mercan bättre på vägen en många betydligt nyare och dyrare bilar.
Trampa gasen i botten, bakfjädrarna trycks ihop, bilen niger mjukt men bestämt ihop i bakänden, vridet från sexan skjuter iväg den 34 år gamla bilen ganska bra, man släpper gasen, automaten växlar upp, trycker in farthållaren och fortsätter nästan majestätiskt mjukt glida fram genom landskapet.
Den här bilen har skänkt mig mycket glädje och kommer att göra så många år framöver. MVH Henrik.
Relaterade bildspel
Mercedes 280 S
Årsmodell 1976
Ägd sedan 27 Juli 2009
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.