Min resa med Ford Granada började egentligen mycket tidigare. Redan vid mitt körkort då mina föräldrar köpte mig en Daytona-gul granada cupe 75, sen bara fortsatte det så att säga.
Efter ytterligare fyra coupéer (och en sedan) började jakten på min rubin Granadan med det. En av dem ovanligaste en LS. Som aktiv medlem av den dåvarande Granadaklubben hade jag tillgång till 20 av dem 30 som togs in i Svergie. (då var det ju inte heller svårt att få datablad av en just modell).
Lyckan kom 1993 i maj då jag just följt 10 st i mina trakter med ett evigt tjat; Är den till salu?
Min LS fann jag i Uppsala, då var den en ikon av 80- tals customisering, Höjd bak (vilket gjorde mig lite besviken då dem alldeles speciella fjädrarna var långt borta) blå plysch Tre ekrad sport ratt från biltema? Jalusi ,extra ljus och svart metallic.
Men milen var 22000 låga och knappt någon rost, så det vart affär.
Jag körde den i det skicket ett par år med varsam hand (Hrm)Runt 1996 började tankarna om renovering att ta fart, Granadan var fortfarande i gott skick. Och jag började söka i Granadans historia vilket gav mig mycket.
Granadan såldes ny av Logards Bil i Skellefteå. Just den dåvarande ägaren var känd för att ta in annourlunda Fordar, han nöjde sig inte med att ta in dem vanliga fordarna, intresserad av sport o flärd tog han in 30 st Ls cuper och 4st GLS cuper.
Just min var den enda med soltak, det var nämligen inte standard på just L modellen utan tillhörde den dyrare GLs.
Vad är speciellt med Ls Gls? Jo den kom med ett sport packet som innehöll; förstärkt fjädring gasdämpare (4cm lägre än original Granadan) bredare däck och en (enligt vissa ful) sport ratt. Något vassare motorer som var 3.0l Essex sexa med manuell låda, dem såldes aldrig med automat. Den skulle vara en förlängning av GTn som lades ner 1974.
Nåja jag skulle kunna berätta om alla 14 varav 3 handlare men nöjer med att först ägaren hade en Kylfabrik och köpte den som en födelsedags present till sin fru, Men det var fortfarande en bit kvar.
Tyvärr försvann min original motor då firman som skulle göra renoveringen gick i konkurs. Det var inte förens nyligen jag fick tag i rätt motor i Granadan igen, då ersättaren gett upp.
Granadan hann med två stölder till dagen dato. Ena gången försvann förgasaren kardan och värmepaketet? Då lämnade jag Granadan bara för att gå och hämta en väska. Andra gången var det bara några pundare som ville åter uppliva svunna tider vad jag hörde.
I dag har jag en del små fix kvar och använder den som ett rullande projekt under sommaren.
Ja rubriken vad innebär den? En god vän fällde den kommentaren efter jag med öppna spjäll åkte på en av dem där berömda små kurviga vägarna jag höll ja det går vi inte in på. Och då sa han att den låg som en Ferrari i kurvorna med tilllägget ja fast med en gjutjärns sexa.
Detta är min historia med en evig kärlek som aldrig går ut. Ps Har någon en fin orginal inredning liggande och skräpande någonstans? Helst blå.
Mvh Ozian
Ford Granada LS Cupe
Årsmodell 1975
Ägd sedan 1993
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.