För min egen del har det mest handlat om engelska sportbilar, även med historisk racing. Men min son Marcus gillar BMW och har även byggt den i motorpress mycket exponerade ”Silverbilen”, en BMW 2002. Han har själv en BMW 1602 av 1975 års modell.
Det har vimlat av BMW 02-entusiaster hemma i garaget med eller utan 02:or. Jag blev inte ett dugg förvånad när sonen en dag sa att jag skulle följa med och kolla in en BMW 1802 1972 års modell, som stod i en bilhandlares privata garage tillsammans med flera samlarbilar som skulle säljas ut.
Den hade stått där i fem år och visade tydliga spår av rekonditionering under allt damm, (inget snack här om det gamla paret .). Bilen hade säkert varit inne på hans bilfirma för översyn och han sålde den absolut inte för att tjäna pengar. Den enda skada vi upptäckte var att ett lyktglas blivit spräckt vid förflyttningen inne i garaget.
Kunde vi köra hem den? Mina expertråd kollades och ett batteri sattes i. Lite spännande var det, fem år sedan senaste start. Skulle den starta? Men jag hade utan att säga något, fattat tycke till bilen. Det var ju en komplett bil i fint skick, som bara väntade på att få komma ut från sitt mörka hörn. Inget vrak som skulle hem och tas om hand.
Och efter lite framtagning av bensin så gick den igång, inget snack här inte, 02:an ville komma hem till mitt garage och träffa sina blivande kompisar. Lite tekniksnack av experterna, tempmätaren, kylning o.s.v. men bilen gick och den gick hur fint som helst till sitt nya hem.
Väl hemma så tog det inte många timmar för sonen att fixa lite mekaniskt. Termostat, relä, lite kablar med mera. Ner i ”reservdelsförrådet” där han hittade en ny framlykta. Och så till sonens specialitet: putsmaskinen. Det tog inte många men effektiva timmar så stod bilen där och glänste, nästan lika fin som de andra 02:orna på gården.
Bilen har kommit för att stanna i familjen. Jag har nu kört med den på träffar och andra trevliga turer i flera år och den bara går och går.
Och så har den fått vita däcksidor!
Ägare: Arne Maltéus
Märke: BMW
Modell: 1802
Årsmodell: 1972
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.