Mitt bilintresse vaknade när familjen behövde en bil att åka ner till
Frankrike med. Jag hade hört att Volvo var en bra bil och efter att ha
bytt det mesta på 245:an som vi köpte, så kände jag mig som en riktig
mekaniker.
Detta var i samband med högskoleutbildningen. Av en slump så läste jag
om Citroen Sm i en bilblaska och jag bestämde mig för att skaffa en. I
samband med att vi köpte ett hus så fanns plötsligt möjligheten att
skaffa en Sm.
Alla vet väl vilken krångelbil Sm är och utan att dementera detta
ryktet rakt av, så kan jag hålla med om att en Sm behöver viss service
för att man skall sova gott om natten.
Efter att ha kollat runt lite så fick jag ett tips på Citroenakuten,
ett fint forum för citroenmekaniker, om en fräsch Sm utanför Göteborg.
Det visade sig att bilen gick som en påse nötter och att ettan och
tvåan knappt gick att få i, men kompressionsvärdena var jättefina och
jag antog (optimistiskt!) att motorn var okej. Det blev köp!
Efter att ha grävt ur en massa vit gegga ur de tre dubbla Webrarna så
gick bilen som ett skott. Växellägena gick att justera in så att även
lådan funkade fint.
Sedan dess har bilen genomgått en motorrumsrenovering, motorn har fått
nya ventiler och en ny oljepumpdrivning, kedjor etc. Så nu sover jag
väldigt gott. Om maseratimotorn rasar i din sm blir det dyrt, så det är
värt att ta hand om den som den exotiska superbil som den faktiskt är.
Annars kan jag berätta att bilen importerades från Italien på miten av
80- talet. Enligt den första ägaren i Sverige så var bilens förste
ägare Aldo Moro, han som blev knäppt av Röda Brigaderna.
Bilen såldes till en tandläkare som hade otur, oljekylaren började läcka och motorn totalrasade. Motor och växellåda
byttes mot nya dito till en summa av 90 000 kr 1987.
Nästa ägare piffade upp bilen med en ny lack och en ny mattsats, men
råkade tyvärr krocka bilen så att ena stötfångarhalvan knäcktes. Lite
kontakter via internet fixade till
en ny stötfångare och en ny grill, samt en ny ytterspegel istället för
de fula Citroen GSA speglarna som satt på när jag köpte bilen.
Dessutom har jag hottat upp bilen med en extra kulventil som gör att bilen kränger mindre i kurvor.
Det enda verkliga problem som jag har haft med bilen är en läckande
vattenpumptätning och ett hål i en oljeslang, så rent personligt kan
jag bara tala gott om modellen.
Det går bra och bekvämt och är en riktig snygging. Dottern som är två år gammal refererar till den som "den coola bilen".
Om ni får en chans, köp en välskött Sm
Ägare Göran Rumenius
Inköpt 2002
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.