Det här är kanske en av de längsta renoveringarna hittills. Kjell Mellstedt får berätta vad som hänt.
Juli 1975
Fick motorcykeln (som stod och skräpade bakom en lada) av tidigare ägaren Hans Carlsén i Skirö. Han hade ägt den sedan sommaren 1952 och transporterat sig med den under några år innan han blev bilägare. Han använde den också på semesterresor till bland annat Gotland och Skåne. Med frun på bönpallen.
Målet var att återställa till originalskick. Skicket var ganska hyfsat, men många delar saknades. Den hade under en tid på 1960-talet använts för motorcrosskörning i skogen av ett par entusiastiska grabbar. Ett öde som drabbade många gamla avlagda motorcyklar från 1950-talet. Bakskärmen skulle ju givetvis kapas av för att få rätt stuk för motorcross. Samma år började jag leta delar. Hittade bland annat en ”ny” förgasare.
Under åren fram till 1986 pågick jakten på delar. MC-delar i Skillingaryd var till stor hjälp, där Karl-Erik Andersson kunde plocka fram många delar ur sitt gamla lager. Karl-Erik servade dessa motorcyklar när de var i trafik på 1950-talet.
Januari 1986
Blästrar och grundmålar ramen och alla andra plåtdelar. Lite svets på ramen krävs också. Sedan händer det inte så mycket på 15 år då intresset för ett antal gamla engelska bilar (Leyland Mini, Rover 2200 TC och en Austin 1300) prioriteras. Samtliga i behov av mer eller mindre svetsjobb som tog tid.
Juli 2001
Befinner mig på Classic Car Show, där en marknadsknalle har en bensintank i ”min” kulör till salu. Jag köper inte tanken men får reda på receptet till kulören. Ett steg framåt i renoveringen.
Det som nu behövs är att få fram registreringshandlingarna, och då behövs det registreringsnummer motorcykeln hade då den avregistrerades.
Juli 2002
Tar kontakt med förre ägaren och han hittar ett gammalt foto där regnumret kan avläsas. Jag visste sedan tidigare att den förste ägaren Sven-Rune Jonasson i Virserum hade ägt Monarken ett år med registreringsnummer H 9230.
Med senast gällande registreringsnummer kunde jag nu kontakta Landsarkivet i Vadstena och få en kopia på registreringsbeviset för att kunna göra en återregistrering. Tack Landsarkivet, för snabb service.
September 2003
Inhandlar lack och lackar alla delar i det egna garaget.
Januari 2004
Montering påbörjas, den roligaste delen av renoveringen, och pågår av och till fram till besiktningen i augusti 2005.
14 juli 2005
Motorn startas igen för första gången på minst 40 år. Firas med champagne.
31 juli 2005
Visar upp den nu renoverade Monarken för förre ägaren Hans Carlsén. Ett uppskattat återseende.
9 augusti 2005
Besiktningen godkänd och med nytt registreringsnummer. Det var första och sista gången den besökte bilprovningen. Den avregistrerades 1962 då Svensk Bilprovning ännu inte börjat sin verksamhet.
28 augusti 2005
Deltar i rallyt Helgajön Runt. Inget trevligt rallyväder dock. Regnet vräker ner nästan oavbrutet. Har även problem med den gamla originaltändspolen (svårstartad) och klarar precis att genomföra rallyt. Det är drygt 30 år sedan Monarken kom i min ägo och är nu tillbaka i ”trafik” igen.
April 2010
Monarken har nu vilat i några år på grund av tändspoleproblemet, men är nu körklar igen och kommer då att användas i något eller några rallyn i sommar.
Motor: CZ 150 cc, en cylinder, 2-takt
Effekt: 6 hk vid 5000 varv/min
Växellåda: CZ, 3 växlar
Förgasare: Jikov 2918
Tank: 11 liter
Tändning och belysning: CZ svänghjulsmagnet. Batteri för parkeringsljus.
Signalhorn: Elektriskt via batteriet.
Framgaffel: Teleskop av kraftig och god konstruktion.
Däck: 3.00 x 19.
Sadel: Swingsadel
Passagerarsadel: Bekväm modell med Terryfjädrar och spiraler.
Lack: Elegant lackerad i en röd färg med vacker lyster.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.