Nästa artikel
Udda Chrysler
Läsarnas klassiker

Udda Chrysler

Publicerad 12 mars 2012 (uppdaterad 17 december 2013)
En av våra läsare från Finland delar med sig av sin ovanliga jänkare

Tänkte bidra med min sjuttitalsjänkare, blev lite inspirerad då ni skrev
om Plymouthen. Le Baronen är en ganska udda fågel, tror inte modellen
såldes i Sverige
Medallion var den lite finare modellen med vinyltak, fönsterhissar,
farthållare, AC, plyschklädsel och träimitation i inredningen. Motorn är
en ganska tam 360 (5,9l) och växellådan en TF904(999). Bilen har rullat
sen ny hösten 1978 i Finland.  Först som direktionsbil för ett större
företag, sen ganska sparsamt körd, 10 000 mil 1995, nu knappt 15000 mil.

Under min tid har jag bytt förgasare (vilket krävde en hel del
justerande,automatchoken ställde till det) samt låtit helrenovera växellådan vilket är ganska vanligt enligt expertisen. Köregenskaperna är svävande med
fjäderlätt styrning, lagom marschfart är ca. 80, närmar man sig 100 blir
det lite svajigt och ansträngt. Lite speciellt är att folk fortfarande
verkar vara väldigt blinda för sjuttitalister, det är ganska sällan nån
noterar bilen, t.o.m. på bilträffar har jag styrts till parkeringen för
"vanliga?" bilar.
 

Javisst är även dessa udda 70-talare förbisedda, Le Baron såldes aldrig i Sverige 1978 var för övrigt sista året Chrysler/Dodge/Plymouth var representerade här via Saab-Ana. Om bilen upplevs svajig vid 100 så är det dags att ställa framvagnen, och troligen byta hjälpstyrarmen också.  (reds anm.)

Le baron fanns som coupé och sedani grupperna base, S, och Medallion, samt Town&Country wagon med trädekor. Joakims Le Baron Medallion sedan är byggd i 35259 exemplar.

Joakims Le baron

Märke: Chrysler Le Baron
Modell/beteckning: Medallion
Årsmodell: 1978
Ägd av mig sedan: 2009

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.