Christian Malmstens bil såldes ny i Sverige och är i ett mycket fint originalskick trots att den aldrig helrenoverats.
Bil: Lotus Europa Special 1974
Ägare: Christian Malmsten
Lotus Europa var mittmotorbilen för folket som tack vare låg vikt och fantastiska vägegenskaper inte behövde särskilt hög effekt för att imponera. Men de första exemplaren var snarast att se som prototyper och de stolta ägarna som testförare. Från början använde Lotus motor – och växellåda – från Renault 16 men efter några år gick man över till en Fordmotor på 1,6 liter med egenutvecklad dubbelkamstopp. I sitt sista utvecklingssteg ger motorn 126 hästkrafter men den är inte särskilt svårtrimmad för den som vill ha mer. Bakom ratten på Christian Malmstens sent tillverkade Europa Special känns det som om chassit skulle klara hur mycket effekt som helst. Det är bara att våga – och vrida på ratten. Christians bil såldes ny i Sverige och är i ett mycket fint originalskick trots att den aldrig helrenoverats. Ett tydligt bevis för att en bilmodell är som bäst när den just ska läggas ner.
Bland alla som röstar lottar vi ut fina priser!
1-3 pris: Sämskskinnsmangel! Inget garage är väl komplett utan en mangel? En sämskskinnsmangel alltså, perfekt för att få de sista dropparna ur skinn och trasor. Tre finns att vinna! Värde 995 kronor.
4–6 pris: Årsprenumeration Klassiker Moped! Vinn ett helt år med vår nya specialtidning om
mopeder, skotrar och cyklar! Värde 316 kronor.
7–15 pris: Klassikers stiliga keps! Svart med broderad Klassikerlogga.
Läs mer hur du röstar i senaste numret av tidningen!
Ägare: Christian Malmsten
Lotus Europa var mittmotorbilen för folket som tack vare låg vikt och fantastiska vägegenskaper inte behövde särskilt hög effekt för att imponera. Men de första exemplaren var snarast att se som prototyper och de stolta ägarna som testförare. Från början använde Lotus motor – och växellåda – från Renault 16 men efter några år gick man över till en Fordmotor på 1,6 liter med egenutvecklad dubbelkamstopp. I sitt sista utvecklingssteg ger motorn 126 hästkrafter men den är inte särskilt svårtrimmad för den som vill ha mer. Bakom ratten på Christian Malmstens sent tillverkade Europa Special känns det som om chassit skulle klara hur mycket effekt som helst. Det är bara att våga – och vrida på ratten. Christians bil såldes ny i Sverige och är i ett mycket fint originalskick trots att den aldrig helrenoverats. Ett tydligt bevis för att en bilmodell är som bäst när den just ska läggas ner.
Bland alla som röstar lottar vi ut fina priser!
1-3 pris: Sämskskinnsmangel! Inget garage är väl komplett utan en mangel? En sämskskinnsmangel alltså, perfekt för att få de sista dropparna ur skinn och trasor. Tre finns att vinna! Värde 995 kronor.
4–6 pris: Årsprenumeration Klassiker Moped! Vinn ett helt år med vår nya specialtidning om
mopeder, skotrar och cyklar! Värde 316 kronor.
7–15 pris: Klassikers stiliga keps! Svart med broderad Klassikerlogga.
Läs mer hur du röstar i senaste numret av tidningen!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.