En av de mer ovanliga bilarna som kandiderar för titeln årets klassiker är Gustaf Linders Panhard PL17 Tigre.
Bil: Panhard PL17 Tigre 1960
Ägare: Gustaf Linder
En del modellbeteckningar är enklare att uttyda än andra. ”PL17 Tigre” hör inte till de mest lättknäckta. PL står för Panhard et Levassor, 17 är summan av 5+6+6 som i sin tur stod för 5 skattehästkrafter, 6 sittplatser och en bränsleförbrukning på 0,6 liter per mil. Tigre innebär att den tvåcylindriga boxermotorn på 850 kubik fått tio extra hästkrafter, 60 totalt. Gustaf Linder har en av kanske tre PL17 i Sverige – han hittade sitt lila (originalfärg!) exemplar i Norge 2011. Han vet inte så mycket om historien mer än att den ska vara renoverad på 1990-talet i Frankrike. Eftersom det är en Tigre ska sofforna fram och bak ha tigermönstrad klädsel men dessa har i något läge bytts ut. Men en Panhard PL17 är tillräckligt originell ändå, en konversationsstoppare och haktappningsutlösare utan motstycke.
Ägare: Gustaf Linder
En del modellbeteckningar är enklare att uttyda än andra. ”PL17 Tigre” hör inte till de mest lättknäckta. PL står för Panhard et Levassor, 17 är summan av 5+6+6 som i sin tur stod för 5 skattehästkrafter, 6 sittplatser och en bränsleförbrukning på 0,6 liter per mil. Tigre innebär att den tvåcylindriga boxermotorn på 850 kubik fått tio extra hästkrafter, 60 totalt. Gustaf Linder har en av kanske tre PL17 i Sverige – han hittade sitt lila (originalfärg!) exemplar i Norge 2011. Han vet inte så mycket om historien mer än att den ska vara renoverad på 1990-talet i Frankrike. Eftersom det är en Tigre ska sofforna fram och bak ha tigermönstrad klädsel men dessa har i något läge bytts ut. Men en Panhard PL17 är tillräckligt originell ändå, en konversationsstoppare och haktappningsutlösare utan motstycke.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.