Nästa artikel
Blinkande blåljus i backspegeln.
Läsarnas klassiker

Blinkande blåljus i backspegeln.

Publicerad 27 december 2011
Med modernt trim och återgång till originalkulör har Erik Nyberg har blåst nytt liv i gamla synder. Hans Mustang Cobra har blivit en perfekt gubbracer på Ulvön.

Min pappa köpte moppen ny 1974 och körde den till jobbet. 1986 var det min tur att ta över... Som 15 åring var drömmen egentligen en Zündapp men då det redan fanns en Mustang Cobra i familjen var det inte att tänka på. 25 år senare har jag snyggat till den lite och gjort en riktig gubbracer av den – kapabel till en aning mer än 30km/h...

Tillsammans med 164:an som jag skrivit om tidigare har jag en äkta svensk klassikerduo! Pappa trimmade aldrig moppen under sin tid. Däremot hade han dragkrok på den och tog hem tonvis med ved på flaket. När jag var barn fick jag och mina kamrater köra moppen runt huset mot att vi hjälpte till att trava ved. Gissa om vi blev hjälpsamma? Då jag tog över moppen lackade jag den först antracitgrå med neonrosa fälgar och satte dit en päronfemma. Jag körde moped året runt och hade crossdäck med bildubbar på vintern. Pappa hade köpt vinterdäck till mopeden efter en vurpa då han skjutsat mig med slalomutrustning fastbunden på moppen. Däcken finns fortfarande kvar…

När jag fyllde 18 målade jag moppen blå och då hade den sin andra 70cc 9:a. Den första tog polisen... Jag var en väluppfostrad pojke som alltid stannade för polisen och det kostade två trim samt en hel del böter. I somras halkade jag av misstag in på en tysk mopedsajt och upptäckte vilka fantastiska trimgrejer som finns till Zündapp idag. Sedan ledde den ena saken till den andra och nu ser moppen ut som den gör. Motorn är en fyrväxlad Zündapp som jag köpte från Ebay. Jag har lackerat om den i silver så den ska påminna lite mer om originalet. Den treväxlade originalmotorn med runt vevparti är i behov av nya lameller efter många års hård körning och ligger i ett skåp i väntan på renovering.

Cylindern är en 70 kubiks cylinder med reedventil och förgasaren en 19,5mm Dellortokopia. Tidigare körde jag med 70 kubiks cylinder, 17mm Bing förgasare och solfjädertopp. Det gamla trimmet sålde jag på Tradera för 2600 kr (!) Reedventil fanns inte på den gamla goda tiden. Den tydligaste skillnaden mellan den gamla cylindern och den moderna med reedventil är rappheten och lågvarvsegenskaperna. Inget MÖÖ alls! Det låter fortfarande Zündapp men annorlunda.

Jag har också kostat på riktig härdlack i svart och orange men penselmålat för att spara färg. Originallacken var egentligen orange med blå ram men den även fanns med svart ram. Alla reglage är bytta och framlyset har fått en NOS lampinsats. Vaggan är ombussad och bromsarna nya. Fälgarna är fortfarande orenoverade och neonrosa fläckar tittar fram här och där. Ingen pedantrenovering kanske, men rätt snygg ändå. En charmig gubbracer som är perfekt bruksmoppe på Ulvön.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.