Genom tiderna har ett flertal husvagnstillverkare funnits i landet. Bara ett fåtal har överlevt och Cabby är ett av de varumärken som än idag har nyproduktion av husvagnar.
Tore Nilsson startade Cabby 1963 i Värmländska Kristinehamn och första modellen kom ut 1965. Första ”ur-Cabbyn” hade ett äggformat utseende likt storsäljande och samtida SMV.
1968 byggdes Cabby i Skandinaviens största och Europas modernaste husvagnsfabrik och byggde husvagnarna med den s.k. Cabby-metoden, som innebar att man sprutade uretan-skum mellan ytterplåten och innerskivan utan träreglar, för maximal isoleringsförmåga utan köldbryggor.
Åren mellan 1969 och 1985 införlivades Cabby i en internationell koncern och det var under denna period Cabby-Nova byggdes. Vagnarna finns i ett otal antal versioner beroende på längd, utrustning och disponering av utrymme.
Cabby-Nova vagnarna kunde 1974 ha modellnamn som: 420, 420C, 422C, 470T, 470CT, 472CT, 472CLK, 532CT. Förutom Nova-modellen fanns även De Luxe samt Grand De Luxe.
1985 köpte Tore Nilsson tillbaka Cabby AB och i samband med det lanserade man även sin första husbil. 1989 avled
Tore och hans son, Per Nilsson, övertog ledarskapet. Idag heter företaget Cabby Caravan AB och tillverkningen sker alltjämt i Kristinehamn.
Text och bildanskaffning: Sami Vihriälä
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.