Nästa artikel
Cabby - så såldes den
HUsvagn

Cabby - så såldes den

Publicerad 19 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
I Klassiker 10/2012 berättar Sami Vihriälä om renoveringen av familjens Cabby från 1974. Cabby från Kristinehamn lanserades som en vädersäker och stark vagn.

Genom tiderna har ett flertal husvagnstillverkare funnits i landet. Bara ett fåtal har överlevt och Cabby är ett av de varumärken som än idag har nyproduktion av husvagnar.

Tore Nilsson startade Cabby 1963 i Värmländska Kristinehamn och första modellen kom ut 1965. Första ”ur-Cabbyn” hade ett äggformat utseende likt storsäljande och samtida SMV.  

1968 byggdes  Cabby i Skandinaviens största och Europas modernaste husvagnsfabrik och byggde husvagnarna med den s.k. Cabby-metoden, som innebar att man sprutade uretan-skum mellan ytterplåten och innerskivan utan träreglar, för maximal isoleringsförmåga utan köldbryggor.

Åren mellan 1969 och 1985 införlivades Cabby i en internationell koncern och det var under denna period Cabby-Nova byggdes. Vagnarna finns i ett otal antal versioner beroende på längd, utrustning och disponering av utrymme.

Cabby-Nova vagnarna kunde 1974 ha modellnamn som:  420, 420C, 422C, 470T, 470CT, 472CT, 472CLK, 532CT. Förutom Nova-modellen fanns även De Luxe samt Grand De Luxe.

1985 köpte Tore Nilsson tillbaka Cabby AB och i samband med det lanserade man även sin första husbil. 1989 avled

Tore  och hans son, Per Nilsson, övertog ledarskapet. Idag heter företaget Cabby Caravan AB och tillverkningen sker alltjämt i Kristinehamn.

Text och bildanskaffning: Sami Vihriälä

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.