Nästa artikel
Färdigutvecklad
Alfa Romeo GTV6 1986

Färdigutvecklad

Publicerad 7 mars 2008 (uppdaterad 15 oktober 2013)
Inte original men precis så som den borde ha varit om Alfa Romeo fått vidareutveckla GTV6-modellen. Bertil Carlsson är läsaren som gjorde jobbet.

Alfa Romeo har alltid legat mig varmt om hjärtat - även om kvaliteten i ärlighetens namn inte alltid har varit den bästa. Det är fina konstruktioner som ger mycket körglädje.
När jag våren -89 fick se en nästan ny GTV6 -86 med svåra karosseriskador hos en bekant som hade köpt loss den av ett försäkringsbolag, var det som om bilen talade till mig. Den hade gått 1 780 mil när den träffade ett brofundament våren -88. Efter en del räknande och sökande efter delar i Sverige gav min bekant upp och jag fick köpa bilen.
GTV6 var ju en ganska ovanlig bil i Sverige men fanns i större antal i Tyskland, och eftersom jag hade mycket kontakter där på den tiden fick jag tag i en likadan bil med rasad motor. Jag åkte ner och det blev affär, här hade jag de delar jag behövde. Eftersom D-marken stod lågt då så passade jag på att köpa ett Zender-kit och fräscha hjul på samma gång. Bilen fick tas hem i halvor - efter rådfrågning av Bilprovningen. Dessa svetsades sedan ihop igen och därefter flyttades chassinumret över - med fotodokumentation. Därefter lackades karossen som ett tomt skal med dörrar och huvar samt Zendergrejorna separat och några månader senare fick den en hålrumsförsegling, konstruktionen har nämligen gott om inbyggda rostfällor!
Nu tänkte jag låta den stå över vintern innan den skulle byggas upp igen, men det kom andra projekt, skilsmässa och flytt emellan och den blev stående orörd i nästan åtta år!
En dag tyckte jag att det var hög tid att sätta igång så jag monterade allt användbart från den krockade bilen, motor, låda, inredning m.m. En ny bränslepump blev jag tvungen att köpa men sedan startade den snällt och rullade ut för första gången på drygt 10 år sensommaren -98. Bilen registreringsbesiktigades utan problem eftersom jag hade flyttat över chassinumret. Den kryssmättes och kollades i detalj men det fanns ingenting att anmärka på.
Sommaren -99 åkte jag med bilen i originalskick men var inte riktigt nöjd med hur den uppförde sig på vägen, jag tyckte den var för komfortinriktad. Och lite mer mos i motorn är ju aldrig fel…
Jag bestämde mig för att bygga den perfekta GTV6:an, så som den borde ha blivit om Alfa hade fortsatt att utveckla den fina konstruktionen. En trelitersmotor i mycket gott skick hittades och monterades med luftmängdmätare från BMW 535, grövre torsionsstavar monterades fram och kortare progressiva fjädrar bak, AVO justerbara stötdämpare, bakaxelröret skränktes 1,2 grader för negativ camber, ett grövre avgassystem tillverkades i rostfritt med fullflödesdämpare. Bromsarna vässades med ombyggda BMW-skivor och Girling fyrkolvsok fram och en huvudbromscylinder från Porsche 944 Turbo. Autokinito i Uppsala justerade in motorn med den äran, den går verkligen otroligt bra!
Körställningen ordnades med recarostolar och ratten flyttades 60 mm närmare föraren för att få bort "italian ape"-körställningen.
Nu är bilen som jag vill ha den, den är mycket tight i sitt uppförande på vägen, den har fina prestanda och bromsar och jag känner varenda skruv i den. Den perfekta GTV:n!

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.