Jag gör inga tillbakablickar eller så - bara en liten sak som måste med; jag hade turen att få äga och köra två Land Rovers (Defender och Discovery) under 90-talet när familjen bodde i Ã-stafrika och det gjorde att jag därefter aldrig fått egentlig sinnesfrid.
De senaste 2 åren har jag "hållit mig underrättad" om vad som finns därute, i England alltså, i form av framför allt korta Serie 3 och tidiga Defender 90 och underrättelsetjänsten har jobbat nästan dagligen sedan sommaren 2008.
Under hösten var jag och högg på lite av varje, men så i januari hittade jag den - Serie 3, korta hjulbasen 88´, blå, 1979 med en just diesel som gått runt 60 000 miles - och med ny Soft Top i beige canvas och ny skinninredning.
Jag var försvarslös och med hjälp av min gode vän John i Preston lokaliserades den till Buxton söder om Manchester. Snabb prisförhandling (säljaren var inte nöjd med de bud han fått på Ebay) och jag var efter 9 år åter stolt ägare till en Land Rover, och vilket exemplar sen (John var svalt nöjd vad han sett i Buxton). Och nu skulle den hem till Sverige.
Det är egentligen vad det hela handlar om - en illustration av vad min hjärna registrerat under en intensiv långhelg i mars 2009 - och eftersom den, hjärnan alltså, varit med om en del innan så är det ju uppenbart att "införseln" hamnade högt upp på listan av "benchmarks" som man säger i min bransch.
Epilog
Under de senaste 10 åren har man ju motvilligt noterat att det verkar vara byråkratiskt krångligt att importera fordon, och det gjorde att i alla fall jag avstått. Det gjorde också att jag egentligen inte hängde med i förändringen och förbättringen av regelverket, och att sedan hösten 2008 registreringsköerna hos provningsanstalterna har försvunnit. Finanskrisen kanske har satt sina bromsspår. Tog därför en rövare bara en vecka efter nedkomsten och ringde för köplats. "När kan du komma?" blev svaret, dvs. jag kan i stort sett bestämma tid och plats själv.
Gatan ligger öppen för ett svenskt registreringsnummer - och FET hoppas jag är upptaget. Skulle föredra OLD, OXE, BRA, HEL, COL eller tom FYN (gammal transportsträcka), GPS eller varför inte HET.
Efter korrekta framljus, grundservice och lagom rengöring vidtar den sista långa resan för f.d. FET - en 50-milaresa till sitt nya paradis på jorden - norra Ã-land, där han skall få umgås med en landsman - Jaguar XJ6 (-83), frakta virke, bad-folk, cement och jordgubbar för resten av sitt liv.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.