Nästa artikel
Krom Vicke gnistrar igen
LÄSARKLASSIKER

Krom Vicke gnistrar igen

Publicerad 31 maj 2011 (uppdaterad 1 juni 2011)
I Klassiker 5/11 visar Kåre Torfjäll sin ombyggda Fram King Clipper 1969. Här är allt extramaterial.

I senaste numret av Klassiker visar Kåre Torfjäll i Östersund stolt upp sin ombyggda Fram King Clipper 1969, en skön sak med massor av krom, flake och förstås en sissybar i vridet fyrkantsstål. En moppe med alla rätta ingredienser.

Kåres maskin är dessutom äkta vara. Den byggdes om i slutet av 1970-talet av östersundsbon Janne Andersson och genom en ren slump fick Käre möjlighet att köpa sina drömmars custommoppe härom året. I likhet med många andra hade Kåre stått och dreglad över skapelsen på BIL & MC Show i Östersund våren 1979.

Jannes Andersson moppebyggarkarriär hade inletts ett år tidigare med en lätt modifierad DBS Panther. Med Krom Vicke, som Clippern fick heta, togs ett stort kliv ut bland de stora grabbarna. Lacken fick sin inspiration från en legendarisk Plymouth Belvedere och överflödet av krom var en direkt följd av en Ford -51 Coupé som hade både kromad växellåda och bakaxel.

Kåres strävan att bevara moppen i orenoverat skick var inte lätt. Lacken – Maroon Glowble – släppte i stora sjok och de en gång så släta inspacklingen av tanken såg ut som torkad sjöbotten.

När Klassiker träffade Kåre var han i valet och kvalet. Skulle han renovera? Jo, så blev det. Ambitiöst, noggrant och troget moppens customsjäl. Som deadline sattes Motormässan i Östersund, som gick av stapeln 28-29 maj.

Kåre Torfjäll hann klart. Och än en gång kunde Krom Vicke välförtjänt sola sig i beundrande blickar. Bra jobbat Kåre!

Kolla in bildspelet med både bilder från förr i tiden, renoveringen och Kåres lilla monter på mässan.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.