Nästa artikel
Saab, en mission!
Saab 96 GL

Saab, en mission!

Publicerad 9 augusti 2007 (uppdaterad 15 oktober 2013)
1979 var Saab 96 en gammal bil redan som ny. Den sågs som en relik, något för entusiasterna och de ekonomiskt sinnade. Vilken kategori Nancy, bilens första ägare, tillhörde är oklart. Men hon var missionär och kanske var det de äventyrliga missionsresorna som gjorde att hon valde en Saab 96 när det var dags att köpa ny bil.

De långa missionsresorna utomlands medförde att bilen inte rullade många mil under sina första år. När Nancy var borta sköttes bilen av en manlig bekant vilket resulterade i en oerhört välvårdad lågmilare. Ett besiktningsprotokoll från 1994 redovisar en körsträcka på 3079 mil, vilket ger en genomsnittlig årlig körsträcka på 205 mil!

Vid den här tiden fick bilen nya ägare. Även den här gången kördes bilen av
en kvinna medan det fanns en man i bakgrunden som påverkade bilens utseende. Han hade i sin ungdom kört rally med en Saab och bilen utrustades med tillbehörsfälgar i aluminium och sportratt, något som Nancy säkerligen inte ansåg sig ha behov av. Bilen gnetade på som andrabil och det fina skicket började naggas i kanten. Valet stod mellan att sälja eller renovera när en annons dök upp i tidningen.

Jag ville ha en "turn-key" Saab 96 och när bilen rullade in på parkeringen 2002 var det kört direkt. Ronal-fälgar, sportratt, original överdragsklädsel,
original tanklock i tillbehörslockets kartong och startinstruktioner på
solskyddets insida från leveransen gjorde att saken var klar. Ett tafatt
prutningsförsök gjordes men det föreslagna priset antogs och affären gjordes upp. Bilen döptes till Gullan och fick fortsätta sin karriär som bruksbil. Efter ett tag togs dock beslutet att Gullan skulle renoveras och bli
entusiastfordon. En för uppdraget lämplig person engagerades och meningen var att den skulle iordningställas under vintermånaderna. Nu blev det inte så och då sommaren närmade sig togs bilen i bruk för en säsong till. Under denna sommaren fick Gullan agera bröllopslimousine (det är ju trots allt en GL = Grande Lux) och en kul detalj är att bröllopsdatumet sammanföll med datumet för Gullans första registrering, 21/8.

När hösten kom startade renoveringen och till sommaren 2006 var den färdig. I somras passerades 10000 mil och i framtiden kommer den årliga körsträckan att påminna om den då Nancy satt bakom ratten, men nu med en förare av en annan övertygelse, för efter Gullan har ytterligare två Saabar inhandlats. Men det är en annan historia.

Joakim Engstrand

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.