Jag vill börja med att berömma er för en trevlig tidning, skriven med glimten i ögat. I nr 2 2013 läste jag om Magnus Björkquist som hamnat i en David-mot-Goliat-kamp gällande intygen för sin Volga M24. Anledningen till att artikeln fångade mitt intresse är att jag själv har en liten ryss från samma årgångar hemma på gården i form av en Moskvich 412 -71. Bilen har jag importerat från Slovakien.
Anledningen till det är att min fästmö kommer därifrån och Moskvichen har funnits i hennes familj sedan ny (med all dokumentation). Häromåret tyckte hennes far att jag borde ta hand om den då han vet att jag är intresserad av gamla bilar. Nu ligger i och för sig inte tyngdpunkten av mitt bilintresse på ryska bilar men samtidigt kände jag mig tvungen att förbarma mig över den lille ryssen. Våren 2011 var jag tillsammans med min farbror i byn Bodovka utanför Trencin, Slovakien och hämtade hem Moskvichen på trailer då den inte körts sedan 1996 och koppling och bromsar kärvat ihop. Bilen hade praktiskt taget vuxit fast på stället.
Väl hemma har jag lyckats komma igenom ursprungskontrollens nålsöga (efter lite bråk med Transportstyrelsen gällande bilens registreringsbevis som sist utfärdades i Tjeckoslovakien, som inte längre finns). Motorn har vi fått igång, kopplingen är fixad och vi har till och med lyckats köra den runt kvarteret ett par varv. Arbete pågår just nu för att få den ”besiktningsduglig”, dvs att kunna köra den till besiktningen för egen maskin. Inför besiktningen ser jag dock risken att jag kommer att hamna i liknande problem som Magnus Björkquist. Min smala lycka kan dock vara att det 1971 förhoppningsvis inte fanns så många intygskrav, men jag befarar ändå att vägen till ett par svenska registreringsskyltar kommer att bli lång och snårig. Intyg om bromsar och stöldskydd för dessa bilar är naturligtvis rena tramset för sunt tänkande människor. Större frihet borde kunna ges till besiktningsmännen som borde få bedöma huruvida intygskrav verkligen är relevanta eller ej.
Jag kommer att följa fortsättningen av historien med Volgan med spänning.
Jag bifogar en bild på vårt ekipage tagen i Karpaterna på vägen hem våren 2011.
Med vänliga hälsningar
Kristoffer Bragd, Nacka
Mina nuvarande ”klassiker” i garaget:
1970 Ford XL cabriolet
1971 Moskvich 412
1975 Chrysler Cordoba
1988 Chevrolet Caprice Classic
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.