Nästa artikel
Grattis Chevrolet Corvette!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Chevrolet Corvette!

Publicerad 1 december 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
I dag firar vi Ossian och Oskar eftersom de har namnsdag. Men vi glömmer inte heller Corvette, modellnamnet som blev så starkt att det till slut blev ett eget märke.

Korvett är en typ av krigsfartyg. Chevrolet lånade begreppet från flottan och fick det för evigt att förknippas med den amerikanska drömmen om en sportbil.

Den första Corvetten lanserades 1953, en tvåsitsig öppen bil med kaross i framtidsmaterialet glasfiber. Under skalet var det idel standardkomponenter, Chevrolets raka sexa, tvåstegs automatlåda och trumbromsar. Jämfört med de europeiska sportbilarna som letat sig till USA hade Corvette inte mycket att komma med, den var slö i starten och den stannade ännu långsammare.

Försäljningen gick heller inget vidare, GM funderade faktiskt på att lägga ned modellserien. Men 1955 ersatte man sexan med Chevrolets V8 och när den kopplades till en manuell four-on-the-floor fick bilen fartresurser som matchade utseendet.

Första generationens Corvette utvecklades för varje årsmodell fram till och med 1962. Andra upplagan var ritad av Larry Shinoda och kom 1963, sedan har ytterligare fyra generationer presenterats och vi är nu inne på nummer sex.

Corvette räknas nu som ette get varumärke inom GM-koncernen. Inte så konstigt när de flesta andra Chevroletmodeller är ommärkta Daewooer och tillverkade i Korea.

Första Corvetten gick under internnamnet "Project Opel" när den utvecklades. Presentationen skedde på årets Motorama show.

1956 fick Corvette en ny kaross och nu satt sedan ett år en V8 under plasthuven. Men den räknas fortfarande till generation C1.

Generation 2 kom 1963 och nu gick Corvette att få båda som coupé och roadster.

1968 kom C3 som skulle bli den mest långlivade generationen, den höll fram till 1982.

Den som säger att han har en Corvette -83 har antingen kommit över en av 44 förproduktionsbilar som tillverkades det året eller så far han med osanning. Introduktionen av generation C4 sköts nämligen upp på grund av konstruktionsproblem och skedde inte förrän som 1984 års modell.

1997 var det tydligt att General motors tröttnat på att Corvette inte räknades som en riktig sportbil ibland annat Europa. C5-generationen var snabbare, lättare och mer välbyggd än fyran.

År 2005 kom dagens generation, ytterligare förfinad och snabbare.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.