På italienska stavas flicknamnet Julia som Giulia och det var ett naturligt modellnamn för Alfa Romeo.
Giulia avlöste Giulietta som betyder lilla Julia, helt logiskt för namnbytet markerade till en början att twin-cammotorn tagits upp från 1290 till 1570 cc.
Den nya motorn monterades i en helt ny Berlina med kantiga linjer men också i sportmodellerna av Giulietta som då döptes om till Giulia.
Med åren blev det ett stort antal olika Giuliamodeller. Vi har räknat till 22 olika modeller som 1962-1978 hette Giulia, en del också med 1,3-litersmotor.
Nu är namnet tillbaka. När Alfa Romeo i juni 2015 presenterade en ny bil, efterträdaren till den flera år tidigare nedlagda 159, valde man att döpa den till Giulia.
Nya Giulia är Alfa Romeo första massproducerade bakhjulsdrivna bil sedan nedläggningen av Alfa 75 och Spider i början av 1990-talet. Men den finns också som fyrhjulsdriven.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.