Nu var det 1980-tal, British Leyland hade gått ur krisen genom statligt övertagande. Dess personbilsdivision hette nu AustinRover Group och det var dags för helt nya modeller, de tre bilarna vars modellnamn började på M: Metro (namnsdagsbil den 23 september), dagens bil Maestro och slutligen Montego (namnsdagsbil den 5 november).
Från BMC-arvet hade Maestro egentligen bara kvar byggsättet med tvärställd motor (fast utan växellådan under motorn) men det hade numera alla i klassen.
Internkoden under utvecklingen var LC-10, prefixet ADO från BMC-tiden hade symboliskt skrotats efter Metro vars projektkod varit ADO88.
För formgivningen av Maestro svarade David Bache som hos Rover ritat den första Range Rovern och även Rover SD1. Han använde delvis samma stilelement på denna mycket mindre bil och resultatet kallades lite elakt en Allegro från Rover.
Maestro introducerades 1983 både som Austin och MG, men inför 1988 beslöts att namnet Austin inte längre skulle användas. Maestro blev då ett bilmärke men var förvirrande nog fortfarande ett modellnamn för de varianter som hade MG-emblemet i fronten.
Maestro marknadsfördes aldrig i Sverige och tillverkningen upphörde 1992.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.