Även om Bora är en vind associerar ordet till boring och kan därför vara ett tveksamt namn på en bil. Det har funnits på två bilmodeller varav den i varje fall den ena inte var ett dugg tråkig.
Lamborghini lanserade mittmotorkoncepet för superbilar med Miura, men
Maserati följde raskt efter med Bora som debuterade på Genèvesalongen
1971.
Den hade en dubbelkams-V8 i aluminium på 4,7 liter och 310 hk DIN
och var klädd i en spektakulär men ändå harmonisk karosskreation
signerad ItalDesign och Giorgetto Giugiaro.
Från 1973 kom ytterligare ett motoralternativ, en 4,9 liter stor version av V8:an på 320 hk. Den blev 1975 det enda alternativet och så förblev det tills Maserati Bora lades ned 1979.
Totalt tillverkades knappt 500 exemplar.
Volkswagen Bora ersatte 1992 Volkswagen Vento och var liksom sin företrädare en sedanversion av Golf. En riktigt snygg bil som inte fick riktigt samma gubbstämpel som Vento och Jetta före den.
Bora ersattes 2004 ersattes av - håll i dig nu - Jetta. Varvet runt, alltså.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.