Nästa artikel
Grattis Buick Century!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Buick Century!

Publicerad 10 april 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Ingvor och Ingvar har namnsdag vill vi uppmärksamma Century.

Century är engelska för sekel men kan också i bland betyda ett antal av hundra. It breaks the century, sägs det om en bil som toppar över 100 mph.
 
I bilarnas värld är den mest kända Century en Buick, men det finns även bilar från Daimler och Toyota med Century som modellnamn.

Den större motorn i det mindre chassiet, det var Buicks recept för den första generationen Century 1936-1942. Bilden visar en 39:a - kanske den vackraste USA-bilen det året. Motorn var en rak 8:a på 320 cid och 140 HP.

Andra generationens Buick Century 1954-1958 följde samma recept som den första. Buicks V8 kallades nailhead för de små ventilernas skull och var på 322 cid och bromsade 255HP i denna Century 1957.

Efter ett uppehåll sedan 1959 återkom Century 1973 som en Intermediary med GMs A-body. På bilden basmodellerna av år 1975. Motorurvalet bestod av en V6 på 231 CID och en V8 (från Chevrolet) på 350CID.

GM:s A-body var helt ny 1978 och Buick Century kom liksom Oldsmobile Cutlass som fast-backs. Det blev inte så omtyckt av köparna så 1980 blev Buick notch-backs igen. Broschyren teg om hästkraftsantalet, det hade minskat rejält som en följd av tidens primitiva teknik för avgasrening.

Den första Century med framhjulsdrift kom 1982 och det skulle alla senare Century också ha. Fjolårets bakhjulsdrivna modell tillverkades dock vidare under namnet Regal. Den nya Century var liksom Chevrolet Celebrity utvecklad ur GM:s X-car - tänk Skylark och Citation - nu börjar GM:s typmångfald bli ordentligt komplicerad. Nya modeller tillfördes hela tiden utan att de gamla lades ned.

Efter 15 år och en facelift 1989 gick den Century som kom 1982 i graven 1996. Efterträdaren av 1997 års modell var halare i formen och byggde på plattformen Epsilon. Den lades ner 2005 och därmed försvann för den här gången namnet Century. Den sportigare version av Century som1998 dök upp som Regal tillverkas dock ännu i Kina som Buick Sedan. Framtidens bilhistoriker får det inte lättare…

För att vara en Daimler var Conquest en ganska liten bil. Den kostade £1066 ( get it?) när den först visades på våren 1953. En prestandaversion kom året därpå och eftersom den hade 100 hk fick den tillnamnet Century. Den toppade däremot inte 100mph. En mycket angenäm bil i bästa engelska klass.

Lexus är för export! I Japan är den verkliga lyxbilen Toyota Century. Bilen på bilden är från 1997, har en 4-liters V8 och är mer eller mindre handbyggd. Det är inte ens byggd i en Toyotafabrik utan på Toyotas uppdrag av en specialistfirma. Årets modell är snarlik men har V12-motor och luftfjädring. Kejsarens bil!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.