Nästa artikel
Grattis Buick LeSabre!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Buick LeSabre!

Publicerad 13 december 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
I dag den 13 december är det Luciadagen och då lussar Klassiker för LeSabre. Pallar Nobelpristagarna för att bli väckta av en kvinna i vitt med brinnande ljus på huvudet skall väl Buick också klara det.

Sabre betyder i engelskan kroksabel men med modellnamnet LeSabre associerade Buick snarare till franskan där sabre har den allmänna betydelsen av sabel.

Buick LeSabre dök upp i katalogerna första gången 1959 då Buck gjorde rent hus med sina hävdvunna modellnamn Roadmaster, Super, Century och Special och ersatte dem med Electra 225, Electra, Invicta och LeSabre.

Av dessa namn levde LeSabre längst och fanns kvar ända till 2006.

Genom åren var Buick LeSabre en fullsize-bil av nummer två på rangskalan. Modellen var riktad till dem som ville ha stora utrymmen men inte betala premiumpris.

Le Sabre andra årgången 1960. Fenorna var som störst i slutet av fenepoken och inte ens stationsvagnarna kom undan.

Betydligt mer återhållsam, ja rent av smakfull är Buicks snygga 61:a, här som snikmodell om man nu kan säga det om Buick.

GM spenderade 1965 en ny baskaross på sina full-sizemodeller och Buick lyckades väl med att sätta sin prägel på den.

1969 har formgivningen blivit svulstigare och det gäller även instrumentpanelen. Förutom hastighetsmätare finns bara ett instrument, tankmätare. För allt annat gällde varningslampor, kallade idiot lights av Tom McCahill, den då tongivande biltestaren.

Bumper grille var högsta mode 1970 och bilarna fortsätter att växa i storlek.

Nu är det 1976 och större kommert det inte att bli. LeSabre är nu 203 cm bred och 577 cm lång. Electra är ännu längre, 593 cm!

1977 är året för downsizing hos GM, de andra följer efter som vanligt. Nu är LeSabre nere i en längd av 544 cm och hyllas för sin förnuftiga storlek.

LeSabre knallar på och säljer hyggligt till dem som inte kan tänka sig en compact och ännu mindre en importbil. Det är inte bara downsizing som är nytt i Detroit, modellförändringarna sker inte lika tätt som tidigare. Detta är en 85:a, sista året för den kaross som infördes 1977.

Nu är det 1986 och nya vindar blåser. LeSabre blir en förenklad version med kortade överhäng av den helt nya Electra som kom året innan. Le Sabre blir alltså framhjulsdriven och lämnar den fåra som kusinen Caprice traskar vidare i.

Historien upprepar sig. En ny Park Avenue visades som 1991 års modell och inför 1992 blev LeSabre på liknande sätt som förut en kompaktare och förmodligen bättre version av denna. Innerutrymmena var desamma liksom tekniken men LeSabre - på bilden en 96:a - var kompaktare med mindre överhäng fram och bak.

LeSabre i sitt hittills sista utförande. Återigen en kompaktare version av den samtida Park Avenue som den överlevde med några år för att försvinna 2006.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.