Buick Riviera introducerades som 1963 års modell och har prisats för sin design många gånger i efterhand. Rivieran var en tvådörrars kupé med plats för fyra personer som kändes såväl sportig som lyxig sett ur amerikanskt perspektiv.
Denna "klassiska" Riviera var först ämnad till att väcka liv i sedan länge avsomnade LaSalle men Buicks försäljning behövde en vitaminspruta, så Riviera blev en Buick.
Första åren byggdes Riviera på ett chassi med 117 tums hjulbas, exklusivt för modellen, vilket var extremt ovanligt inom amerikansk bilbyggartradition.
Däremot kom karosstommen på andra generationen att delas med 1966 års framhjulsdrivna Oldsmobile Toronado även om inget yttre kännetecken fanns.
Tredje generationen blev känd för sin vågade nya stil med "boattail", där taklinjen övergick i en enorm och avsmalnande bakruta, som gav så specifika drag åt Riviera att ingen annan bilmodell kunde matcha detta.
1974 behölls grunddragen fram, men baktill övergav Buick den speciella "boattail" -stilen för en mer konventionell bakdel samtidigt som den nya gimmicken "operafönster" prydde C-stolpen.
Till 1979 hade Rivierans yttermått minskat radikalt samtidigt som framhjulsdrift infördes och på beställning kunde den fås med en V6 med turbo.
Riviera växte karrossmässigt, som alla amerikanska 60- och 70-talsbilar från sin födelse, men med 80-talets inträde krymptes alla modeller oavsett tillverkare. 1999 lades modellen ner.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.