Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Cadillac Fleetwood!

Publicerad 15 december 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Idag när Gottfrid har namnsdag säger vi grattis till just Gottfrid. Men det finns fler namnsdagsbarn att uppmärksamma - Fleetwood. Direkt från Klassikers kalender.

Fleetwood är en ort i Lancashire, England och ett släktnamn. Vi har en moderat riksdagsledamot med just det efternamnet. Det är också en ort i USA, i Pennsylvania, där Fleetwood Metal Body Company startade produktion av bilkarosser runt förra sekelskiftet. Inriktningen var exklusiv, man byggde specialkarosser åt kungahus och filmstjärnor. Företaget köptes upp av Fisher Body Company 1925, ett dotterbolag i den snabbt växande GM-familjen.

1928 blev Fisher helägt av GM vilket innebar att Fleetwoodbeteckningen från och med nu uteslutande kom att användas för Cadillac (och LaSalle). Redan vid den här tiden tangerade kombinationsmöjligheterna det oändliga. Kunden hade att välja på ett otal inredningsalternativ, olika motorer och en mängd kulörer. Den ena bilen var inte den andra lik. Det var denna geniala kundanpassning på industriell nivå som gjorde Cadillac överlägset många av de klassiska, mer eller mindre handbyggda, konkurrenterna.

Beteckningen Fleetwood var detsamma som ett lite finare val. Men en egen modellserie i modern bemärkelse blev det egentligen först efter andra världskriget. Den interna positioneringen har varierat, men från 1980-talet var Fleetwood steget över Seville och DeVille, men snäppet under exempelvis Brougham och Eldorado.

1948. Den legendariska årsmodellen, då fenorna föddes. Än så länge handlar det om smäckra och mjukt formade utbuktningar, men snart hade hela den amerikanska bilindustrin slagit in på det nya spåret. Fleetwood fanns som Serie 60 och Serie 75 och precis som tidigare årsmodeller betecknade tilläggsnamnet 75 ett förlängt chassi vilket var tydligast avläsbart i fram- och bakdörrarnas längd.
I broschyren talar man om Fleetwood-designade interiörer i termer av att de skulle vara helt handgjorda: "Every resource of the world´s outstanding custom coach-maker has been called into play to create this unique blend ultramodern smartness and sumptuous comfort.".

Vi gör ett hopp framåt och låter oss förföras av 1960-talets vackert raksträckta karosser. Fenornas zenit, 1959, ligger långt tillbaka i tiden och återigen handlar det om stil och klass. 1967 modellerades sidolinjen om vilket töjde ut linjespelet än mer.

Fleetwood positioneras över Calais och DeVille. Speciella emblem markerar tillhörigheten, de finns på bakluckan, motorhuven och dörrstolparna. Fleetwood 75 har det lite längre axelavståndet 149,8 tum, men finns också som specialchassi på 156 tum. Med tilltalsnamnet Brougham får taket en värmande vinylmössa.

Under 1970- och 1980-talen hade Cadillac allt svårare att motivera bilarnas storlek. Begreppet fullsize fick tolkas om och nya modellserier kompletterade bilden av Cadillac. Under kalenderåret 1981 introducerades exempelvis Cimarron, en sub compact med fyrcylindrig motor och manuell golvväxel i sitt enklaste utförande.

Tur då att pensionärernas lyxfavorit Fleetwood fortfararande höll fast vid de gamla värdena. De kosmetiska förändringarna detta år var begränsade. Och skulle lyxen matchas med aningen bättre Mile Per Gallon fanns bensin-V6 och diesel V8 (från Oldsmobile) att tillgå.

Det här var också den digitala revolutiones första stapplande steg. Cadillac laddade in mängder med elektronik i sina bilar och toppade med analog dator i reserv ifall den digitala datorn skulle haverera. Och det gjorde den.

Den kanske mest kända "innovationen" var V8-6-4 motorn, där varierande antal cylindrar sattes i arbete beroende på hur gaspedalen hanterades.

De flesta klassiska Cadillacnamnen skrotades i början av 2000-talet. Det krävdes nya signaler till marknaden med rappare modellbeteckningar. Från och med nu heter modellerna trista saker som STS, CTS XLR, DTS och Escalade, en fullkomligt sinnesjuk modell. En Cadillac med flak.
1996 tackar Fleetwood för sig som ordinarie modellnamn.

Bilen på bilden är årsmodell 1994. Året innan gjorde Cadillac ett kullerbyttsliknande byte där Fleetwoodnamnet hoppade från den framhjulsdrivna DeVille-seriens kaross, den så kallade C-body till den bakhjulsdriva D-body, samma som Chevrolet Caprice.

Det ovanliga skiftet gjorde att Fleetwood-fick tillbaka en hygglig dos pondus en kort tid innan modellnamnet gick in i historien.

Hur de 4 006 invånarna i Fleetwood, Pennsylvania reagerade över nedläggningsbeskedet förtäljer inte historien.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.