Näst finast i Cadillacs värld var Seville. På förstaplats låg förstås Eldorado, senare Deville. Men Seville introducerades på marknaden som ett förstärkningsnamn till Eldorado convertible - fast med hardtop, 1956. Eldorado Seville fanns till och med 1960 års modell.
I namnet fanns en koppling till Deville (stad på franska) och det är också namnet på den spanska staden Sevilla.
Efter 1950-talet låg beteckningen i träda till 1975 då de plockades fram för att skapa en modell för att möta importerade lyxbilar som BMW och Mercedes.
En ny midsize lyxbil skulle det bli och man tänkte sig först att bygga på chassit från Opel Diplomat, men kostnadsskäl gjorde att GM till slut valde den så kallade X-car plattformen som också stod som grund för Chevrolet Nova.
När Cadillacs tekniker var färdiga var plattformen så pass förändrad att man döpte om den till K-body. ändå måste tilltaget varit en smula generande för märket. Att basera en lyxbil på en simpel folkbil... vilket den riktigt kunnige avslöjade genom att räkna antalet hjulbultar och deras indelning. Detta ändrades dock på senare årsmodeller.
Seville var bantad 450 kg jämför med Deville vilket gjorde underverk för manövrering och parkering. Modellen blev en försäljningssuccé direkt och för att vara säkra på att leverera rätt kvalitet från början, med en grundlig inkörning av produktionen, var de 2 000 första tillverkade bilarna helt identiskt utrustade och lackerade i silver.
Seville var traditionellt bakhjulsdriven och under huven satt en bränselinsprutad 350 V8 vilket gjorde att Cadillac prestandamässigt kunde mäta sig med konkurrenterna. Dieseln var hemsk och opålitlig.
2 653 Cadillac Seville av den första generationen byggdes i Iran!
1980 kom nästa generation Seville. Nu blev det riktigt fränt och då tänker vi inte i första hand på framhjulsdriften - med tvärställd V8.
Vi kan kan här och nu erbjuda specialplats på 2009 års Träffpunkt 80 till den som glider in i den sköna 80-talsvarianten av Seville. Med ryggsäck!
Riktigt så marknadsförde GM inte denna nyuppfunna designfiness som sedan dess inte setts till. Formgivarna lät sig inspireras av 1930- talskarossernas avslut med ett "vidhängande" bagageutrymme och man tänkte sig att just detta skulle ge Cadillac extra elegans. Det var bara det att linjerna på 1980-talsvis skulle vara linjalraka...
1981 kom en annan finess som inte låtit tala om sig så värst mycket sedan dess även om idén blivit möjlig att genomföra i vår tid tack vare förfinad motorstyrningsteknik. Finessen benämndes V8-6-4. För att spara på dropparna stängdes två eller fyra cylindrar av vid olika belastning. Motorljudet varierade därefter och de stackars kolvarna som ändå var i arbete fick slita desto mer när kompisarna i loppen intill tog sig en lur.
De veliga V8-orna ersattes av hopplösa 4,1-litersmaskiner för att möta nya tuffa bränsle och utsläppskrav men det var en manöver ur askan i elden. Något bättre blev det mot slutet när även Buicks V6 fanns att få, men då var det adjö med alla anspråk på prestanda.
1986 kom generation tre och den som betraktar Cadillac som något kofösarkonservativt fick ånyo lära om. Seville var alltjämnt framhjulsdriven med V8. Karossen var kantig och lite rundad på samma gång. För att verkligen försäkra sig om att modellen skulle bli svårsåld och hopplös men rolig så här i efterhand fyllde GM bilen med det allra senaste i form av elektroniska finesser, inte minst vad gäller instrumenteringen. Man hade fått in massor av knowhow i huset efter att ha köpt Hughes Electronics som utvecklat spion- och kommunikationssatelliter. Den tredje generationen producerades till 1991.
1992 kom den generation som fortfarande ser riktigt bra ut. Ordning på linjerna och framhjulsdrift, klart bättre motorer, inte minst den smått legendariska Northstar-V8:an. Cadillacs första riktigt värdiga återkomst till Europa. Seville fanns i språkreseversionen STS (Seville Touring Sedan) och SLS (Seville Luxury Sedan).
Även följande generation 1998 sträcktes axelavståndet ut. Seville hade sedan tidigare ett småsyskon i form av Catera.
Seville byggde på en modifierad K-plattform som i sig var baserad på G-plattformen, jänkarna älskar sina byggsatslådor. Fortfarande höll man fast vid det coola konceptet med tvärställd V8 och framhjulsdrift.
Som en sista värdig finess innan modellen lades ner introducerades 2003 Magna-ride, stötdämpare som verkade med magnetiskt pulver och som blixtsnabbt kunde ställa om i hårdhet genom att pulvret fick sig en dos ström eller inte.
En snygg sorti för en modell som var traditionellt amerikansk i många avseendet men också tekniskt drivande, ibland bara härligt skruvad.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.