Blazer brukar försvenskas till bläser och är en uddakavaj med blanka knappar. Sambandet med den fyrhjulsdrivna bil som Chevrolet introducerade 1969 är alltså inte helt solklart, den är mer rutig skjorta än kavaj.
Blazer utvecklades ur den generation av Suburban och pickuper som kom 1967. Jämfört med Suburban var den kortare och var helt öppen, till och med bagageutrymmet låg oskyddat för väder och vind. Blazer fanns både med hardtop och sufflett.
Chevrolet Blazer blev snabbt en hård konkurrent till Ford Bronco, International Scout och Jeep Cherokee/Wagoneer. Blazerkunden kunde välja mellan två raka sexor och två V8:or på 4,1 l eller 5,7 l.
Det fanns en treväxlad manuell låda, en fyrväxlad och en treväxlad automatlåda att välja mellan. Från 1970 fanns Chevrolet Blazer i en GMC-version, då hette modellen Jimmy. Samma år kom också en tvåhjulsdriven version av Blazer.
1973 kom den andra generationen Blazer som skulle produceras ända till 1991. Under den perioden skedde förstås en hel del ändringar av modellen. Från 1976 var inte Blazer helt öppen utan hade ett tak över framsätet. 1983 försvann den tvåhjulsdrivna versionen av Blazer.
Trots att det redan fanns en modell som hette Blazer lanserade Chevrolet 1983 en lillebror med samma namn. S-10 Blazer som den kallades fanns både som två- och fyrhjulsdriven.
1992 kom nästa generation av den fullstora Blazer. Den hade inte längre en öppen kaross utan var i princip en kortare version av Suburban. 1995 döptes den stora Blazer om till Tahoe och Blazernamnet reserverades för den mindre modellen.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.