Om Caprice som modellnamn var ett infall från Chevrolets namnbyrå är svårt att få reda på i efterhand. Caprice betyder dock infall. Inget krigsfartyg som Corvette, eller hjortdjur som Impala. Och det har inget med cirkapriser att göra.
Chevrolet Caprice var en uppklädd och snofsigare Chevrolet Impala tillverkad mellan 1965 och 1996. En bilmodell avsedd att tilltala det övre skiktet av den amerikanska medelklassen. Trygg och pålitlig, tillverkad i mängd.
Caprice sålde direkt väldigt bra och bidrog introduktionsåret 1965 till att Chevrolet Division sålde totalt tre miljoner fordon. För 200 dollar fick köparna Caprice-option paketet till sin Impala 4-dörrars hardtop. Första säsongen såldes 181 000 Caprice.
Caprice Coupé skilde sig till början mot Impala Coupé med en mer upprätt bakre taklinje.
Andra karossalternativ var fyradörrars hardtop och fyradörrars stationsvagn.
I Sverige fick Chevrolet en renässans med Caprice Classic av 1977 års modell. Såväl fyradörrarsversionen som stationsvagnen med det enorma lastutrymmet sålde förhållande vis bra. Basmotorn alla gånger, 350 kubiktums V8:an var obligatorisk. Denna generation kännetecknades av knivskarpa linjalraka linjer och var rambyggd. En ram som delades med Chevrolets van-modeller.
Efter en minimal uppmjukning av de skarpa dragen med aningen rundare front under åttiotalet bytte Caprice stil totalt till 1991.
Bortblåst var allt som stavades rakt och istället var nya stilen organiskt rund och uppmjukad, i harmoni med den fortfarande (alltför) mjuktjocka golvmattan.
Ramen och med den hjulbasen på 294,5 cm fanns kvar som tidigare, måtten för övrigt i stort sett identiska, endast ytterst lite smalare och längre.
Den australientillverkade Holden Caprice däremot som fortfarande tillverkas, är väl inte direkt jämförbar med sina äldre amerikanska syskon.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.