Chevrolet Corvair hade luftkyld svansmotor för att den skulle konkurrera med VW.
Liksom hos VW fanns också en frambyggd transportversion på programmet. Den tillverkades i två pick-upversioner: Loadside och Rampside samt som skåpvagn, fyndigt nog kallad Corvan.
Det var den glasade bussen som hette Greenbrier efter ett känt lyxhotell beläget i ett county i West Virginia med samma namn.
Greenbriers uppbyggnad var närmast identisk med VW-bussen men större - storleken betydde då allt i Detroit. Att VW sålde så bra just för att den var liten kunde GM inte riktigt ta till sig.
Greenbrier blev inte den framgång GM hade önskat sig - bara 57 986 exemplar såldes under modellåren 1961-1965.
Några stycken letade sig till Sverige - en lantbrevbärare Stora Skedvi i Dalarna körde i flera år en grön Greenbrier och några gick som ambulanser. En av dessa står på skroten i Röjeråsen utanför Vikarbyn, se Klassiker nummer 9/2008.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.