Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Chevrolet Greenbrier!

Publicerad 24 september 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny modellnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Gerhard och Gert har namnsdag gratulerar vi Greenbrier, Chevrolet Greenbrier!

Chevrolet Corvair hade luftkyld svansmotor för att den skulle konkurrera med VW.

Liksom hos VW fanns också en frambyggd transportversion på programmet. Den tillverkades i två pick-upversioner: Loadside och Rampside samt som skåpvagn, fyndigt nog kallad Corvan.

Det var den glasade bussen som hette Greenbrier efter ett känt lyxhotell beläget i ett county i West Virginia med samma namn.

Greenbriers uppbyggnad var närmast identisk med VW-bussen men större - storleken betydde då allt i Detroit. Att VW sålde så bra just för att den var liten kunde GM inte riktigt ta till sig.

Greenbrier blev inte den framgång GM hade önskat sig - bara 57 986 exemplar såldes under modellåren 1961-1965.

Några stycken letade sig till Sverige - en lantbrevbärare Stora Skedvi i Dalarna körde i flera år en grön Greenbrier och några gick som ambulanser. En av dessa står på skroten i Röjeråsen utanför Vikarbyn, se Klassiker nummer 9/2008.

Chevrolet Corvair Greenbrier Sports Wagon som det fullständiga namnet löd var en tidig föregångare till 1980-talets vanmode. Nio personer och mycket bagage fick plats och en campingutrustning var tillval.

Greenbrier marknadsfördes som idealbilen för sport och fritid. Under tillverkningstiden ändrades Greenbrier mycket lite, den fick inte ens de vanliga årsmodellmarkörerna med nya emblem och listverk.

Formgivningen var skickligt utförd och Greenbrier hade ett kraftfullt utseende. Bussen blev inte lika känd som den vanliga Corvair och drabbades därför mindre av Ralph Naders förgörande kritik.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.