Nästa artikel
Grattis Chevrolet Nova!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Chevrolet Nova!

Publicerad 18 oktober 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Idag när Lukas har namnsdag vill vi också slå ett slag för Nova. Chevrolet Nova! Och Vauxhall Nova. Samt Holden, Lada och Dacia Nova!

Nova är en stjärna som oväntat blir mycket ljus för att sen återgå till normaltillståndet.

Chevrolets Nova blänkte till mellan 1962 och 1979.

Nova togs fram att möta framgångsbilarna Plymouth Valiant och Ford Falcon. Kompaktmodeller som formligen vällde ut bland de förnuftiga amerikanska bilköparna under 60-talets början. Valiant och Falcon hade sålts sen 1960 och skaffat sig ett stadigt försprång.

Visserligen spelade Chevrolets Corvair, lanserad samtidigt, på samma planhalva men var med sitt VW-komplex med pannkaksmotor längst bak sedd med viss skepsis av amerikanerna.

Medelamerikanen efterfrågade konventionella bilar med stel bakaxel och stor motor fram. Nova skapades efter de förutsättningarna men hette faktiskt först Chevy II.

Chevy II fanns i serierna 100, 300 och Nova 400 de första åren.  Chevrolet var vid den här tiden världens mest sålda bilmärke och Nova blev snabbt populär.

1962-63 såldes modellen med en fyra eller sexa under huven. Några försäljare kom på att även en smallblock V8 fick plats och dessa bilar blev framgångsrika på dragracingbanorna. Först 1964 gick det beställa en 283" V8 på 195 hk "på riktigt".

Chevy II Nova 400 series. Denna hardtop fanns mellan 1962-65 - på bilden 1965 - men även som fyradörrarsbil, cabriolet och i kombiversion. En rak sexa var standardmotor. När det skohornades ner en V8 ändrades antalet hjulbultar från fyra till fem.

Fullt så gubbig som farbrorn i hängselbyxor var väl aldrig genomsnittsköparen av Nova. 1966 hade karossdragen rätats upp en smula men hjulen var fortfarande små 13-tummare vilket märks om man tittar på mängden plåt ovanför framhjulet.

Generation 3 fanns 1968 och fram till 1974 - på bilden - med ökad hjulbas och bredd. Lite mer Nova för pengarna kan man påstå. Nu trängde sig GM-syskonen fram med Buick Apollo, Oldsmobile Omega och Pontiac Ventura på samma X-chassi och baskaross. 1970 fanns Nova med en jätte-V8 på 396 kubiktum och racerföraren och Chevrolethandlaren Don Yenko sålde trimmade Nova med sitt eget namn på. 37 ex lär ha byggts.

1975 dök fjärde generationen upp. Med motorer från en 2,5 liters fyra till en V8 på 5,7 liter eller 350 kubiktum. Denna sista stora Nova byggdes fram till1979 på sex olika fabriker varav den ena märkligt nog låg i Teheran, Iran!

1985-88 såldes Nova igen genom ett joint venture mellan Chevrolet och Toyota. Byggdes i Kalifornien men var egentligen en Toyota Corolla.

Vi ska heller inte glömma Vauxhall Nova, den engelska upplagan av Opel Corsa. Här har vi den i tufft GT/E-utförande och året är 1987. Vauxhall Nova byggdes mellan 1983 0ch 1993, numera heter modellen Corsa även i Vauxhall-utförande. Tack Tomas för påpekandet!

I slutet av 1980-talet började Holden Nova produceras i Australien. Den var frukten av ett samarbete mellan GM och Toyota och var i praktiken en Corolla med Holden-emblem. Den fanns som sedan och som femdörrars halvkombi och tillverkades fram till 1996 i två generationer. Holden Nova var ingen succé, kunderna föredrog "the real thing" i form av Toyota Corolla som också såldes i Australien. Holden Nova lades ned 1996 och ersattes av Astra, en Australientillverkad Opel Astra.

Lada 2107 kallades på vissa europeiska marknader för Lada Nova.

Dacia Nova var den rumänska tillverkarens första egna bil efter att ha licenstillverkat Renault 12 under lång tid. Dacia Nova kom 1995 och var en framhjulsdriven bil i Golfklassen. Den ersattes 2000 av SuperNova (se bilden) som hade motor från Renault Clio.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.