Nova är en stjärna som oväntat blir mycket ljus för att sen återgå till normaltillståndet.
Chevrolets Nova blänkte till mellan 1962 och 1979.
Nova togs fram att möta framgångsbilarna Plymouth Valiant och Ford Falcon. Kompaktmodeller som formligen vällde ut bland de förnuftiga amerikanska bilköparna under 60-talets början. Valiant och Falcon hade sålts sen 1960 och skaffat sig ett stadigt försprång.
Visserligen spelade Chevrolets Corvair, lanserad samtidigt, på samma planhalva men var med sitt VW-komplex med pannkaksmotor längst bak sedd med viss skepsis av amerikanerna.
Medelamerikanen efterfrågade konventionella bilar med stel bakaxel och stor motor fram. Nova skapades efter de förutsättningarna men hette faktiskt först Chevy II.
Chevy II fanns i serierna 100, 300 och Nova 400 de första åren. Chevrolet var vid den här tiden världens mest sålda bilmärke och Nova blev snabbt populär.
1962-63 såldes modellen med en fyra eller sexa under huven. Några försäljare kom på att även en smallblock V8 fick plats och dessa bilar blev framgångsrika på dragracingbanorna. Först 1964 gick det beställa en 283" V8 på 195 hk "på riktigt".
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.