Imperial var lyxbilen som introducerades som ett fristående bilmärke av Chrysler Corporation till 1955 års modell. Under de två första åren delades kaross med övriga stora Chryslers.
Utmärkande för Imperial var den tudelade äggkartongsmönstrade grillen och de delikata baklysena svävande upptill på bakskärmarna. Kännetecken som återkom av och till i olika utföranden genom åren.
Hemi V8 var under de första tillverkningsåren en självklarhet och alltid tillsammans med automatlåda. Kunderna fick välja mellan en tvådörrars hardtop coupe eller en fyrdörrars sedan.
1957 kom uppföljningen av den "forward look" som designern Virgil Exner introducerat för Chryslers bilmodeller, längre, lägre och bredare.
Hemimotorn fanns med i ytterligare två år och yttre särdrag bestod bland annat av en pressning i bakluckan föreställande ett så kallat continentalkit, ett utanpåliggande reservhjul helt enkelt. Denna finess tappade snart i värde då den efterhand infördes på Plymouth Fury men även kompaktmodellen Valiant.
Modellprogrammet utökades att omfatta Imperial Custom, Imperial Crown och extremt lyxiga Imperial LeBaron som "top of the line". Crown fanns fortsättningsvis även att tillgå som convertible.
Imperial kom genom åren att bli föregångare för flera lyxtillbehör som cruise control och ABS-bromsar. Däremot fortsatte man med vildaste fenorna bilvärlden skådat flera år efter att övriga tillverkare hyvlat ner sina.
På 1961-63 modellerades även fronten om med djärvt indragna framskärmar som beredde plats för dubbla väldiga och kromade strålkastare på ömse sidor.
Det blev Virgil Exners sista extrema utspel som chefsdesigner som tillsammans det faktum att Imperial fortsättningsvis från 1962 skulle tillverkas parallellt med Chryslers övriga modellprogram, gjorde att en tillbakagång för Imperial kunde anas.
En viktig detalj skilde dock fortfarande Imperial från övriga fullsize Chryslers. Fram till 1966 byggdes bilarna på en stadig kryssram. Karosslinjerna hade lugnats ner dramatiskt från 1964 års modell med raka lådformiga drag.
Custom försvann ur modellfloran och LeBaron smyckades med en kisande springa till bakruta. Ansvarig för designen var den sedan 1961 anställde Elwood Engel vilken kom direkt från Ford där han även formgivet Lincolns Continental.Därför bär 1964 års Imperial och Lincoln på många liknande designdrag.
1967 slutade Imperial att tillverkas på en separat ram, och den självbärande karossen delades därefter med övriga stora Chryslermodeller. Som följd av det fick Imperial ta del av Chryslers nya Fuselage Look från och med 1969. Vilket kan översättas med flygkroppsstilen. En välvd karossform där passagerarna satt säkra inuti den trygga kapseln. Särskilt i tvådörrars hardtop utförande fick taket nästan komiskt små proportioner mot den underliggande karossen.
Eller så är det helt enkelt stentufft!
Med sjuttiotalet kom även vinyltakseran. Ett måste för en lyxbil. Samtidigt infördes allt strängare avgaskrav och motorernas effekt stryptes hårt.
Stora vräkiga lyxbilar låg inte i tiden och Imperial hade aldrig sålt i samma stora antal som motsvarande Cadillacs.
1974 firade Chrysler 50-års jubileum med en sista omdesignad full-size Imperial. En mindre, lättare bil än tidigare med vattenfallsgrill och kantiga linjer och efter 1975 lades modellen ned. Men inte för gott, det skulle bli värre.
1981-83 togs modellnamnet Imperial upp igen, denna gång på en midsize-car.
En förhållandevis liten bil som delade komponenter med syskon som Dodge Mirada.
Stildragen gick åt Cadillac Seville-hållet. Svenne Hedlund ni vet. Detta var en mörk period för amerikanska biltillverkare generellt och Chrysler i synnerhet. Dålig lönsamhet generade dåliga produkter. Chryslerprodukter över huvud taget hade rykte om sig att ha sämre pålitlighet. Trilskande insprutning på det enda motoralternativet - en 318 kubiktums V8 - och konkurrensen från den klart bättre säljande koncernmodellen Chrysler Cordoba bidrog starkt till Imperials andra nedläggning. Frågan är väl om fler försök till återkomst kommer göras. Lyxbilar är inte längre det mest efterfrågade.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.