![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/08/chryslerlebaron.jpg?itok=UBUSz7yC)
En amerikansk karossbyggare under den klassiska eran kallade sig LeBaron.
En av kunderna var Chrysler som på 1960-talet annekterade namnet som beteckning för den dyraste serien av Imperial.
Sedan Imperial 1975 upphört som självständigt märke blev LeBaron 1980-1993 ett modellnamn i Chryslers program.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/08/Imperial--LeBaron.jpg?itok=Tyvo2OWm)
Fristående strålkastare av klassisk modell utmärker 1961 års upplaga av Chryslers flaggskepp Imperial, här som LeBaron Convertible.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/08/LeBaron-1.jpg?itok=HujjzJzw)
Två decennier senare är Chrysler LeBaron en fyrcylindrig bil i den nu så förkättrade K-serien. Med sin korta hjulbas och stora överhäng är denna 82:a stilmässigt ljusår från 60-talets Imperial LeBaron, men det var med K-serien som Lee Iacocca den gången räddade Chrysler Corp från konkurs.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/08/Le-Baron-2.jpg?itok=Y_a0HG0r)
V8 Power from four cylinders hade enligt Chrysler den generation av LeBaron som fanns 1987-1993. Formgivningen var mer lyckad och kvaliteten hade också tagit sig.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2009/08/Le-Baron-3.jpg?itok=Esa4ERSL)
Den snygga LeBaron Converible såldes det ganska många av i Europa och de fina exemplar som finns kvar är idag prisvärda sommarbilar.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.