Mellan ID 19 och 2CV var det ett stort hål i Citroëns program. Det hålet fylldes på våren 1961 när Ami 6 presenterades. Den var inte den DS19 i miniatyr som många hoppats på utan en utveckling på 2CV:s bottenplatta och med den luftkylda 2-cylindriga motorn.
Samme man som ritat Traction Avant och DS 19, Flaminio Bertoni, hade under en förmodat svår period i sitt konstnärskap givit Ami 6 dess bisarra linjer. Bilens uppsyn har av Citroënkännaren Olivier de Serres liknats vid en grimaserande komisk groda. Ända blev Ami 6 en succé och var i flera år den mest sålda bilen i Frankrike.
Ami betyder vän på franska men modellnamnets ursprung är internbeteckningen AM som anger släktskapet med den första A-modellen 2 CV. Citroën lekte med orden med DS och ID som har samma uttal som de franska orden för gudinna och idé. L'Ami 6 låter på franska som La Missis, kvinnliga associationer alltså.
Ami 6 tillverkades 1961-1969 i 1 035 866 exemplar och efterträdaren Ami 8 i 773 344 exemplar 1969-1979.
Ämnen i artikeln
Namnsdagsbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.